Vodíková technologie je dnes poměrně populární a zažívá obrovský rozmach i v oblasti letectví. Společnosti HyPoint a Piasecki Aircraft proto navázaly spolupráci a začaly pracovat na projektu, jenž si klade za cíl vyrobit první vodíkem poháněný vrtulník.
Firmy se snaží vyvinout a certifikovat vodíkový systém, jenž lze začlenit do jakéhokoli letadla s elektrickým pohonem, které je schopné kolmého startu i přistání. Díky vodíkovému systému, plně certifikovanému americkou Federální správou letecké dopravy (FAA), by elektrické letadlo mělo k dispozici několikanásobně více energie. Došlo by tak ke zvýšení doletu a rychlejšímu doplňování paliva. Vodík je navíc palivem bez emisí.
Na vývoj zařízení, které by se mohlo stát revolučním hnacím prvkem elektrických letadel, bylo vyčleněno 6,5 milionu dolarů. Vrtulník s výjimečným designem Piasecki PA-890 splňuje všechny normy pro komerční certifikaci a do roku 2025 by měla být zahájena jeho sériová výroba. Pětimístný stroj se pyšní širokými sklopnými křídly, která společně se zpomalenou horní vrtulí zajišťují efektivní let. Nechybí ani vyrovnávací rotor, který se za letu vpřed sklápí dozadu. Tak se z něj stává tlačná vrtule. Má jít o první vodíkový vrtulník na světě ovládaný lidskou posádkou. V plánu je pět 650kW systémů s vodíkovými palivovými články, které budou do vrtulníku začleněny.
„Pokud uspějeme, otevře se nám cesta ke spolupráci s dalšími výrobci, a zajistíme tak širší využití této technologie. První laboratorní zkoušky, které společnost Piasecki financovala vloni v zimě, prokázaly technickou proveditelnost systému vodíkových palivových článků firmy HyPoint. Technologii společnosti HyPoint porovnáváme s jinými možnostmi a svá zjištění pečlivě testujeme a ověřujeme, přičemž výsledky nám dávají důvod k velkému optimismu. Naším cílem je do dvou let vyvinout plnohodnotné systémy, které bude možné použít už v roce 2024 ke zkouškám pro účely certifikace, v roce 2025 pak chceme začít dodávat již objednaných zhruba 325 kusů,“ prohlásil generální ředitel firmy Piasecki Aircraft John Piasecki.