Strategické změny v rozložení zboží: jak vás obchody navedou k větším nákupům?

Strategické změny v rozložení zboží: jak vás obchody navedou k větším nákupům?
Fotografie: pixabay.com
  • Obchodní řetězce pravidelně mění umístění zboží
  • Záměrem je projít celým obchodem a nakoupit toho více
  • Impulzivní nákupy děláme také u pokladen, kde je jen omezené zboží

Obchodníci využívají neustále nejrůznější triky, které vás nevědomky navedou k tomu, abyste si toho koupili více, než jste původně chtěli. Většina z nás chodí nakupovat stále do stejných obchodů a pokud nenakupujete pouze online, určitě jste postřehli, že čas od času supermarket či hypermarket změní prodejní plochu. Někdy se změní pouze místo, kde určité zboží najdete, jindy se přeskládají i samostatné regály. Důvod je jediný – abyste nakoupili více.

Obchod nechce, abyste věděli, kde co najít

Každý obchodník chce, aby prodal co nejvíce, a tak ani velkým řetězcům to nemůžeme mít úplně za zlé, že využívají obchodní taktiky k větším prodejům. Když ale porozumíte obchodním praktikám, možná vám to při příštím nákupu pomůže ušetřit alespoň nějakou stokorunu. Základní potraviny jako jsou mléko, máslo, vejce, chleba a maso nakupuje většina domácností a jelikož se tyto položky objevují v košíku často, přesně víme, kde je v obchodě hledat. Když ale obchod změní místo, kde jste dříve s jistotou zboží našli, musíte projít celý obchod, abyste jej vypátrali.

A to je přesně to, o co se obchod snaží – abyste prošli obchodem a viděli více zboží. Podle livemint.com „bloudění“ po obchodě vede i k impulzivním nákupům, kdy si koupíte něco, co byste si jinak do košíku nedali. Zpravidla se jedná o sycené nápoje, drogerii, cukrovinky, brambůrky apod. Nejčastěji sledujete zboží, které máte ve výši očí, a tam se právě nachází zboží, na kterém má obchod největší marži nebo je celkově dražší než ostatní. Jedná se většinou o zboží od známé značky.

Nepotřebujete ještě tohle?

Není to pouze o přeskládání potravin v obchodě. Obchody skládají zboží tak, aby vás navedly ke koupení i dalších položek. Klasickým příkladem je alkohol, u kterého jsou vždy v blízkosti i nejrůznější pochutiny (oříšky, brambůrky, křupky, …). V hlavních uličkách pak bývá uprostřed na paletách zboží, které je v akci. Najdete zde ale i zboží bez akce, jelikož umístění zboží v lidech evokuje akční nabídku, i když to nemusí být pravda. A ani cedulka akce nemusí znamenat slevu, ale pouze ji obchod označí jako akční zboží. Kontrolujte proto vždy cenovku, kde musí být uvedeno, zda je zboží zlevněno a o kolik.

A dejte si pozor i při čekání u pokladen. Pro děti je zde ve výšce jejich očí vždy nachystáno několik sladkostí, na které prakticky okamžitě dostanou chuť. U pokladen bývají často také chlazené nápoje (kdybyste si vzpomněli, že máte žízeň), zmrzliny, žvýkačky a praktické věci, které při čekání vložíte na pás. Jedná se většinou o věci, u kterých máme pocit, že bychom je měli mít stále doma – baterie, sirky či dezinfekce.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze