Albert po pokutě za falešné slevy: změna k lepšímu, nebo stejná hra na zákazníky?

Ověřili jsme za vás
Albert po pokutě za falešné slevy: změna k lepšímu, nebo stejná hra na zákazníky?
Fotografie: Tereza Lásková, fZone.cz
  • Řetězec Albert dostal pokutu od ČOI za zavádějící slevy, které neodpovídaly zákonným požadavkům
  • Po kontrole v prodejnách jsme zjistili, že cenovky nyní uvádějí ceny správně, ale nejsou jednotné
  • Přestože Albert chyby opravil, systém cenovek by mohl být přehlednější

Řetězec Albert je po celé České republice hojně rozšířený, a právě jemu v lednu krajský soud v Plzni potvrdil pokutu od České obchodní inspekce (ČOI), kterou dostal za falešné slevy. Už nějakou dobu totiž platí zákon o ochraně spotřebitele, jehož cílem je bojovat proti falešným slevám obchodníků. Ti jsou povinni uvádět na cenovce nejnižší cenu za posledních 30 dní a na jejím základě určovat slevu.

A právě to Albert neudělal a celkovou slevu na cenovce uváděl z původní ceny, přestože nejnižší cena za posledních 30 dní byla ještě nižší než aktuálně nabízená. Ačkoliv Albert na cenovce měl uvedenou nejnižší cenu za 30 dní, ČOI poznamenala, že byla účelově napsána malým písmem, aby ji spotřebitel méně vnímal. Naopak sleva a původní cena byly na cenovce zvýrazněné, což budilo dojem slevy, ačkoli za posledních 30 dní řetězec prodával zboží ještě levněji. Vyrazili jsme se tedy podívat, zda Albert zapracoval na informacích na cenovkách a napravil to, za co byl pokutován.

Oprava je vidět, ale cenovky jsou různé

Nejdříve je důležité uvést, že zákon o uvádění nejnižší ceny za posledních 30 dní se nevztahuje na veškerý sortiment. Jak uvádí ČOI, existují výjimky – potraviny podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby. Obecně informace o nejnižší ceně za 30 dní nemusí být uvedena u výrobků označených datem spotřeby, tedy u zboží s nápisem „spotřebujte do“, a samozřejmě u výrobků určených k okamžité spotřebě, jako je pečivo, zelenina a pultový prodej. Pokud je ale na výrobku uvedeno minimální datum trvanlivosti, výjimka pro tyto potraviny neplatí.

V obchodě jsme se tedy zaměřili na výrobky, u kterých musí být nejnižší cena za 30 dní uvedena. Cenovky se však liší podle toho, jaká je skutečná sleva. V případě, že zboží bylo za posledních 30 dní prodáváno levněji, než jej nyní řetězec nabízí, cenovka nebyla označena jako akční, ale měla stejnou barvu jako ty, které byly označené „AKCE“.

cenovka Albert

Co se týče uvedení cen, na cenovce můžeme vidět stejně velkým písmem běžnou cenu a hned vedle nejnižší cenu za 30 dní. V tomto směru tedy není co vytknout. Největším písmem je pak uvedena aktuální prodejní cena, což je pochopitelné a v pořádku. Pokud byla cena výrobku za posledních 30 dní vyšší, než za jakou jej nyní Albert prodává, na cenovce je uvedeno, že jde o akci, původní cena je přeškrtnutá, následně je zobrazena procentuální sleva a opět velkými číslicemi aktuální prodejní cena.

Narazili jsme ale i na cenovky, kde byla uvedena běžná cena 599 Kč, cena za posledních 30 dní taktéž 599 Kč a aktuální cena 549 Kč. Podle jiných cenovek by tedy v tomto případě stačilo uvést pouze jednou 599 Kč a k tomu procentuální slevu. Není tedy zcela jasné, zda má Albert na cenovky pevný systém, nebo jej ještě „vylaďuje“. Cenu za posledních 30 dní jsme také našli u některých mléčných výrobků, přestože u nich tato informace být uvedena nemusí. Je tedy možné, že sám Albert svůj systém cenovek stále upravuje.

cenovka Albert

Podle nás Albert opravil to, za co byl pokutován, jelikož ceny jsou nyní uvedeny vedle sebe a stejně velkými číslicemi. Bylo by ale vhodné cenovky sjednotit, aby byly pro spotřebitele přehlednější. Pokud se však zaměříte na informace na cenovce a nebudete se řídit pouze konečnou cenou, dozvíte se veškeré potřebné informace o tom, zda je produkt aktuálně prodáván se skutečně největší slevou.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze