God of War Ragnarök
test

God of War Ragnarök

Bůh války je zpět a v nejlepší kondici

God of War právem patří mezi jednu z nejpopulárnějších herních značek na světě, která ušla od svých počátků pořádný kus cesty a původně řeckého boha války, Kratose, vyplivla ve světě severské mytologie. Jak se povedlo přímé pokračování megahitu z roku 2018? A podařilo se vývojářům posunout laťku zase o něco výš? To se dozvíte v této recenzi.

V herním světě se řadí Kratos mezi nejvýraznější postavy. Holohlavý svalovec, který v minulosti skolil hned několik bohů (dost brutálním způsobem), však zestárl a zmoudřel, což je u nového God of War Ragnarök ještě více patrné než u předchozího dílu. Právě na něm a jeho synovi pak i tentokrát stojí nesmírně zajímavě napsaný příběh, i když jej doplňuje také řada zapamatováníhodných vedlejších postav.

Široká paleta nepřátel je základ

Po prvním spuštění hry, kterou jsem testoval na konzoli PlayStation 5 (nutno dodat, že i na PlayStationu 4 však vypadá God of War Ragnarök zcela úchvatně), si můžete krátce osvěžit události z předchozího dílu a poté se pustit do příběhu. Hned na začátek také zmíním, že nový God of War se inspiroval u posledního dílu The Last of Us a přináší nepřeberné množství nastavení pro sluchově a zrakově znevýhodněné hráče, kteří si tak hru rovněž patřičně užijí. Netradiční je rovněž hned na začátku možnost si vybrat jednu z celkem pěti dostupných obtížností vtipně označených jako „Dej mi příběh“ až po „Dej mi boha války“. Osobně jsem si zvolil alternativu pro normální obtížnost, i tak mě ale překvapilo, jak často jsem, alespoň ze začátku, umíral.

Hra na tuto obtížnost přitom není ani tak extrémně těžká, avšak vyžaduje pochopení soubojů, správné načasování a jednoduše řečeno nasazení správné taktiky. Už v první polovině hry si pak všimnete, že přibylo mnoho různých druhů nových nepřátel. Setkáte se například s elfy a nájezdníky, ale také je zde celá řada nových potvor, které vám budou zpříjemňovat putování napříč devíti světy severské mytologie. S tím se pojí i souboje s bossy. Samozřejmě nechybí velcí protivníci, podobně jako v předchozím díle, ale také je zde mnohem více minibossů, jejichž poražením získáte například přístup k truhle se zajímavou odměnou.

Jako hlavní nástroje zkázy je zde pak v případě Kratose ověřená sekera a k zápěstí přikované čepele, které si přivezl z Řecka. Hra disponuje rozsáhlými stromy pro vylepšování dovedností, tudíž můžete neustále zvětšovat repertoár vašich útoků, které lze navíc zakončit brutálními kombinacemi. Utržených končetin a rozpůlených těl je zde opravdu hojně, stejně tak občas padne i nějaké to sprosté slovo, vše však skvěle zapadá do narativu vyprávěného příběhu, jehož dohrání vám potrvá klidně i tři nebo čtyři desítky hodin, tedy pokud se budete alespoň občasně zabývat i vedlejšími misemi.

Právě vedlejších misí je zde vskutku mnoho, jsou minimálně stejně jako zajímavé jako hlavní příběhová linka a kompletní splnění všech těchto misí a vysbírání veškerých předmětů (samozřejmě nemůže chybět sestřelování Ódinových krkavců) vám může dohromady poskytnout zábavu až na 70 hodin.

Příběh, na který budete ještě dlouho vzpomínat

Po příběhové stránce není žádným tajemstvím, že se setkáte se severským bohem války, Týrem, ale také Ódinem či Thorem a mnoha dalšími postavami. Poznávacím znamením všech těchto postav je přitom uvěřitelné a zajímavé vyobrazení bez ohledu na to, jestli jsou to záporní, nebo kladní hrdinové. V některých případech vám navíc nebude dlouho jasné, čemu věřit, a hra má pro vás nachystaný i nějaký ten příběhový zvrat.

God of War Ragnarök má navíc schopnost opravdu rychle vtáhnout do děje a nepustit, což je také zásluha kontinuálního snímání veškerého dějství. Celá hra je tedy v podstatě jeden dlouhý záběr, což bylo představeno již u předchozího dílu – nutno podotknout, že to funguje skvěle.

Bez prozrazení příběhu zmíním, že tentokrát se ocitnete v kůži více postav, než tomu bylo v minulosti, a po vašem boku bude stát více bojovníků. Také díky tomu jsou některé momenty opravdu extrémně filmové a budete na ně dlouho vzpomínat i po dohrání hry.

Vizuálně na špici, jak jinak

Hry ze série God of War lze podobně jako The Last of Us považovat za jedny z nejhezčích a technicky nejpropracovanějších. Nejedná se tak pouze o fyziku prostředí, nasvícení či krásné animace, ale samozřejmě i o plynulost a rozlišení. Hrát můžete totiž až ve 120 FPS s dynamickým 4K rozlišením, případně v režimu (nativního) 4K rozlišení se zamknutými 40 FPS. Dva zmíněné režimy platí, pokud můžete připojení realizovat skrze HDMI 2.1, tedy máte kompatibilní televizor či monitor. Pokud ne, můžete se stále těšit na dynamické 4K rozlišení uzamčené na 60 FPS, případně nativní 4K rozlišení se zámkem při 30 FPS.

Mnohdy si tak budete říkat, jestli ještě hrajete hru, nebo se díváte na film, a to ani nemám na mysli herní filmečky, které jsou plynule napojené na klasický gameplay. Fantasticky zde funguje také nazvučení, ať už se jedná o rachot zbroje, údery pěstmi při boji, řev nepřátel či dabing. Christopher Judge, kterého můžete znát hlavně jako Teal'ca ze seriálu Hvězdná brána, totiž umí promluvit tak hlubokým a chraplavým hlasem, že se to až málem nechce věřit. Skvěle nadabovaný je ale také Atreus (Sunny Suljic) a v podstatě kdokoliv, s kým se zde setkáte.

Herní zážitek je zkrátka dokonalý.

Pokud budete hrát na PlayStationu 5, atmosféru doplní rovněž ovladač DualSense. Je patrné, že na vibracích si dali vývojáři obzvlášť záležet, v rukou tak budete cítit poryv vody na loďce, rozbití truhly, ale také zásah šípem či hozenou sekerou. Z reproduktoru v ovladači navíc občas vychází doprovodná hudba či šepot a další zvuky, které vytváří ještě lepší zvukový efekt. V kombinaci s krátkými načítacími časy je pak herní zážitek jednoduše dokonalý.

Zhodnocení: lépe to snad ani nešlo

Od nového God of War asi nikdo nečekal neúspěch, ovšem alespoň já osobně jsem si ani nedokázal představit, že bude Ragnarök až o tolik lepší než původní (již tak skvělý) God of War. Mám pocit, že všude, kde to jen bylo možné, hru vývojáři vylepšili. V novém díle tak budete hrát nejen za Kratose, setkáte se s větším množstvím nepřátel a užijete si snad ještě zajímavější příběh. Když se k tomu přidá fantastické technické zpracování, jedná se (alespoň prozatím) o nejlepší hru roku 2022.

Foto: Santa Monica

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze