Po událostech z předešlých dvou dílů se opět vracíme do New Yorku, který chrání před nejrůznějšími padouchy „přátelský soused Spider-Man“. Tedy vlastně dva, neboť má na pomoc Milese, jehož příběh i důvody, jak a proč se stal parťákem původního pavoučího muže, jsme mohli sledovat v předešlých dvou dílech. Jak je u této série zvykem, i tentokrát hra odstartuje pěkně svižně a okamžitě vás vhodí do epické bitvy s kolosálním nepřítelem. Hned na začátku si tak můžete osahat některé herní mechaniky a vyzkoušet si, jak duo pavoučích bojovníků funguje v praxi.
Po kratším úvodu se pak dozvíte, co se odehrává a jaká je vlastně současná situace v životech hrdinů. Miles Morales se jako student zakončující střední školu snaží získat stipendium na některou z univerzit. Jen velmi obtížně lze však žít tajný život superhrdiny a zároveň plnit studentské povinnosti.
Peter Parker právě dostane padáka ze školy, kde dostal práci učitele ve zkušební lhůtě. I tomu život komplikují povinnosti supehrdiny. Přestože právě zachránil New York před katastrofou, skončí bez práce. Vzhledem k hypotéce a dalším dluhům po zesnulé tetě May, která hrála vcelku důležitou roli v předešlé hře a mnozí si na ni jistě vzpomenou, je tak jasné, že si nemůže dovolit zůstat bez práce. Zároveň se snaží udržovat vztah s reportérkou MJ, která to rovněž nemá snadné.
Začátek tedy uvede hráče do komplikovaných životů všech postav, po pár hodinách hraní se však na scéně objeví také Harry. Ten byl v předchozích dílech „mimo město“, procházel konkrétně léčbou proti závažnému onemocnění, jež se mu povedlo díky experimentální terapii vyléčit.
Již od začátku máte k dispozici velkou nabídku řadových protivníků.
Hráči je zároveň již na začátku prezentován nový nemesis, Kraven, jehož zálibou je lov a vyhledává utkání s co nejnebezpečnějšími protivníky, aby si dokázal, že je lepší. Ten je obklopen rovněž menší armádou přívrženců, dronů a různých robotických psů. Již od začátku tak máte k dispozici velkou nabídku všech možných řadových protivníků. Od obyčejných lupičů rozmístěných po ulicích, kteří zde rabují a páchají jiné trestné činnosti, po mnohem sofistikovanější nepřátele se sečnými a palnými zbraněmi, kteří dokáží ve větším počtu dost potrápit.
Souboje jako symfonie úderů
Jako v předešlých dílech, i zde stojí za vyzdvihnutí propracovanost soubojů, které jsou ve své podstatě jednoduché, tedy stále je to „jen“ o tom rozdávat údery různé intenzity a v různé podobě a vyhýbat se či blokovat údery od ostatních. I pokud jste Spider-Mana nehráli, ale máte například zkušenost s posledními tituly ze série Batmana, budete se okamžitě cítit jako doma.
Souboje tak dokáží být velmi rychlé, kdy je nutné sledovat okolí a být schopen se vyhýbat úderům, které vynulují vaše kombo. Jakmile začnete pracovat se všemi možnostmi obou pavoučích mužů, neboť oba mají trochu rozdílné komba a útoky (Miles Morales využívá elektřinu), budete na obrazovce sledovat symfonii úderů, složitých komb a účinných zakončovacích chvatů. Při společných soubojích (tedy jeden Spider-Man po boku druhého Spider-Mana či dokonce někoho jiného, ačkoliv nechci prozrazovat, o koho se bude jednat) pak budete sledovat efektní animace nejrůznějších společných útoků.
Vývojáři opět zapracovali na podpoře různých komb, která se lze naučit, strom dovedností je tak skutečně extrémně široký. Kromě různých útoků navíc můžete postupně vylepšovat také další dovednosti, které jsou obvykle rozděleny samostatně mezi Petera a Milese, a pak také společné dovednosti. Vylepšovat lze taktéž pavučinové útoky, ale také je možné kupovat nové obleky, jež lze kosmeticky dále upravovat. Výsledkem jsou velmi široké možnosti vizuálních, ale i praktických úprav pavoučích hrdinů, kdy by si každý měl přijít na své. Herní měnou jsou pak v tomto ohledu kromě zkušeností rovněž tzv. tokeny, které lze vždy získat za určitý typ misí. Platí přitom, že podobně jako v minulosti je jich po New Yorku roztroušeno značné množství a mají rozdílné „spouštěče“, ať už se jedná o zastavení rabování, vyhledávání tajných skrýší či odhalování základen lovců.
Velmi příjemným zpestřením jsou pak i různé minihry. Marvel’s Spider-Man 2 tak není jen o hraní za postavy, ale i za robotické pomocníky, například robotického pavouka. S ním se lze infiltrovat do prostor, kam by se ani jeden z pavoučích mužů dostat nemohl, zjistit počty nepřátel, opravit pokažené elektrické vedení a podobně. Tyto minihry jsou velmi příjemným zpestřením a jsou jedním z důvodů, proč se nikdy nebudete nudit.
Vizuál za jedna s hvězdou
Jednou z oblastí, kde hra exceluje, je také využívání možností ovladačů DualSense. Vývojáři si dali záležet na použití plného potenciálu haptické odezvy, což znamená, že v průběhu hraní budete na vlastní prsty cítit nejrůznější typy vibrací. Ty jsou navíc i slyšitelné, což vytvoří zajímavý sekundární efekt, a to například, když si zrovna létáte městem za pomocí „pavoučích křídel“. Tento oblek umožňuje totiž hrdinům plachtit na vzdušných poryvech a velmi rychle překonávat i větší vzdálenosti. Samozřejmě se lze však ale klidně i „jen“ houpat na sítích.
Kromě haptické odezvy je pak samozřejmostí skvělé ozvučení plné 3D efektů, ale i parádní grafika, která využívá již v základu ray-tracing. Odlesků v oknech mrakodrapů či kaluží si tak užijete do syta. Parádní jsou ale rovněž i animace, líbivý vizuál plný detailů (ať už okolí či postav) nebo filmové sekvence, které rovněž vypadají skvěle. Také po stránce různých bugů se vývojářům povedlo přinést ucelený zážitek bez chyb. Během hraní jsem se pouze jednou setkal s tím, že jsem se ani po eliminaci všech nepřátel nemohl pohnout příběhově dopředu (v den vydání hry je navíc plánován další patch, tudíž se s ničím podobným hráči nesetkají), jinak však byla hra perfektně odladěna. Hra myslí také na hráče s postižením, tudíž si i ti mohou vychutnat hru naplno díky nastavením, jako je vysoký kontrast, zvukové popisky a další.
Potěší i dospělé
Zatímco předešlé dva díly Spider-Mana byly pro někoho až příliš „dětské“, novinka je podle mého názoru mnohem dospělejší a tvůrci příběhu se nebojí dělat i drsnější rozhodnutí. Stále se nejedná o hru, od které byste měli čekat brutální zakončovací komba a explicitní výrazy, od toho jsou zde jiné tituly, ale posun a důraz na starší hráče je podle mě velmi dobře znatelný, i když si hru samozřejmě mohou bez problémů užít i mladší. Mně osobně toto rozhodnutí potěšilo, samozřejmě že rovněž herci/dabéři postav zestárli, nepůsobí tedy tak dětsky, což se týká zejména Milese.
Již zmíněný záporák Kraven je pak solidním padouchem s vlastními pohnutkami, ve hře se však setkáte s celou řadou dalších protivníků a různých příběhových zvratů. Díky předešlým trailerům pak není nutné nijak skrývat, že se ve hře objeví také Venom, jehož příběh rozhodně stojí za velkou pozornost.
Příběh působí mnohem dospěleji a temněji.
V neposlední řadě hra velmi dobře pracuje s tempem příběhu, kdy vás plynule přehazuje mezi Peterem Parkerem a Milesem Moralesem, takže se nikdy nenudíte. S ohledem na nadprůměrné množství vedlejšího obsahu a rozkrývání nejrůznějších záhad či vylepšování vás pak bude schopna zabavit na skutečně dlouhé desítky hodin. Díky povedené české (textové) lokalizaci si navíc nebudou muset lámat hlavu ani méně zdatní angličtináři.
Zhodnocení
Marvel’s Spider-Man 2 působí oproti předešlým dvěma dílům mnohem dospěleji. Vylepšeny byly herní mechaniky, ale také příběh, který je temnější a podle mě doposud nejzajímavější z celé série. Přičteme-li k tomu fantastickou audiovizuální stránku, využití haptické odezvy DualSense a dlouhou herní dobu, věřím, že má novinka velmi dobře našlápnuto stát se hrou roku.
Foto: Sony Interactive Entertainment, Marvel