Pro lidi z oboru a novináře neuplyne týden, kdy by nepsali nebo se jinak nevěnovali nějakému kyberpodvodu, který cílí na ten nejslabší článek v celém řetězci – na samotného uživatele. Přesto však podle informací od Policie ČR řada obětí těchto trestných činů o nich nikdy dříve neslyšeli. I to byla jedna ze zajímavých informací, které zazněly při představování nové osvětové kampaně, kterou připravili ČSOB, Mastercard, Policie ČR a Česká televize.
Kampaň navazuje na tzv. Volače a Klikače, kteří se na našich obrazovkách objevili před dvěma roky. Byly to krátké reklamní spoty, které vtipným způsobem sdělovaly absurditu jádra každého takového podvodu. Letošní kampaň na to jde jinak a komplexněji. Má podobu desetidílného seriálu, který kombinuje hrané pasáže s rozhovory s odborníky.
Můžete se tedy podívat, co se stane, když vám volá falešný bankéř s tím, že byl váš účet napaden a je potřeba provést určité kroky pro jeho „ochranu“. Herečka se rozhodne předstírat, že této informaci věří a začne postupovat přesně podle telefonických instrukcí. Každý její krok komentují odborníci z oblasti IT, psychologie nebo od Policie, kteří ukazují, jakou manipulativní techniku útočníci právě používají a proč je tak jednoduché jí podlehnout.
Na celorepublikové úrovni už kybernetičtí podvodníci Volači a Klikači způsobili škody přesahující jednu miliardu korun. Průměrná škoda klienta v Česku v důsledku kyberkriminality činí podle České bankovní asociace 16 tisíc korun. Počet registrovaných skutků v digitálním prostoru, které eviduje Policie ČR, v uplynulých třech letech skokově narostl. Často se přitom jedná o organizovaný zločin řízený z ciziny.
Mezi další díly, které uvidíte na televizních obrazovkách, patří ten popisující investiční podvody, nebo romantický scam, který je starší než samotný internet, přesto však stále existuje mnoho žen, které uvěří tomu, že se do nich zamiloval „americký voják na misi“, který „potřebuje vyřešit nějaké finanční problémy“. Podle dat ČSOB jsou častějšími obětmi Volačů a Klikačů ženy, zatímco muži většinou utrpí větší finanční ztráty. Statistiky dále ukazují, že ani vyšší vzdělání nezaručuje lepší odolnost vůči kyberpodvodům. Více než tři pětiny obětí tvoří lidé s maturitou, jednu třetinu vysokoškoláci a pouze tři procenta obětí mají základní vzdělání.
Pro čtenáře webů jako je tento se sice nebude jednat o nic nového, cílem kampaně ale je, aby se tato osvěta dostala mezi co nejvíce lidí, které sice moderní technologie příliš nezajímají, přesto je však používají každý den. Pokud někoho takového znáte, doporučte mu nový desetidílný seriál Tohle radši nezkoušejte!, který ve spolupráci s ČSOB, Mastercard a Policií ČR připravila Česká televize v Televizním studiu Ostrava. Bude k vidění na ČT1 od 9. prosince každý pracovní den vždy od 17:40 před Událostmi v regionech. Najdete jej také v iVysílání a na webu www.tohleradsinezkousejte.cz.