Důvěřivé lidi vždy bude někdo zneužívat a nejúčinnější a nejjednodušší obranou je informovanost a ověřování. Pokud se jedná o internetové podvody, nejzranitelnější skupinou jsou ti, kteří jej neumějí zcela ovládat a důvěřují tak cizím lidem pod záminkou pomoci. Ačkoliv je v důchodovém věku čím dál více lidí, kteří umějí ovládat internet nebo se alespoň v této oblasti vzdělávají, stále je potřeba dávat pozor na podvodníky, kteří zneužívají situace. S jakými podvody se můžeme na internetu nejčastěji setkat?
Zneužití bankovního účtu
Asi nejčastějším trikem podvodníků je kontaktování osoby s tím, že volají pracovníci banky a tvrdí, že její účet byl napaden a je potřeba peníze okamžitě převést na jiný účet. Tento postup nikdy nebude správný a v tento moment můžete telefon položit. Pokud nemáte možnost se do bankovního účtu přihlásit a zkontrolovat stav financí, zavolejte do banky a popište jim rozhovor. Bankovní úředník zkontroluje váš účet a případně sdělí další postup, pokud by podvodník volal znovu.
Jak uvádí infosecawareness.in, banka po vás nikdy po telefonu nebude vyžadovat žádné bezpečnostní údaje. V případě ověření se zasílají SMS zprávy, nebo chtějí vědět jen určité znaky z hesla (například jaké číslo či písmeno se nachází na pátém místě vašeho hesla). Nikdy do telefonu nesdělujte celé číslo karty, ani hesla či jiné přihlašovací údaje. Pokud si nejste jisti při nakupování online, raději počkejte na někoho, kdo vám pomůže – i internetové platby mohou vést ke zneužití bankovního účtu.
Uhrazení pokuty či nevyzvednutý balík
Obdrželi jste SMS zprávu o tom, že vám byl zablokován řidičský průkaz nebo že Česká pošta nemohla doručit balíček, protože adresa je neúplná? Pak se opět jedná o podvod. V obou případech je v SMS zprávě i odkaz na internetovou stránku a v obou případech po vás bude chtít přihlášení přes Identitu občana. Webová stránka se může tvářit vcelku podobně jako originální, ale možnost pro přihlášení se nabízí pouze jedna, a to přes bankovní identitu. To je samozřejmě z toho důvodu, aby vám ihned po přihlášení mohli podvodníci sebrat úspory.
Takovéto informace se nezasílají formou SMS. Pokud jde o pokutu, podvodníci se snaží tlačit podle ncoa.org na čas tím, že uvedou, že je potřeba uhradit pokutu ještě ten samý den. Jednoduše se snaží vyvolat tlak na danou osobu, která může ve spěchu reagovat jinak než za běžné situace.
Takovéto postupy ale policie nemá, navíc se po kliknutí na odkaz dozvíte o ztrátě bodů – to je také v případě zpětného pokutování nemožné. Policie o pokutách informuje dopisem, veškeré tyto pokusy tak můžete pustit z hlavy. Co se týče České pošty, zasílá informace o stavu zásilky, tedy že ji převzala, kdy ji doručí a případně, že se ji nepodařilo doručit. Rozhodně ale nežádá žádná přihlášení přes bankovní identitu a ani neinformuje o neúplné adrese.
Falešná videa, tzv. deepfake
Podvodníci se snaží vzbudit důvěryhodnost i tím způsobem, že s použitím umělé inteligence se vydávají za důvěryhodnou osobu (často prezidenta či jiného politika) a sdělují, jak přišli k obrovskému jmění. Bohužel tato videa lze velmi těžko rozeznat od skutečných a jedinou obranou je si uvědomit, že žádný politik ani veřejně známá osoba neuvádí, jak rychle zbohatnout a rozhodně nenabízí prodej akcií, cenných papírů a podobně. V tomto případě vás reklama opět odkáže na přihlášení se do svého bankovního účtu a podvodníci během pár minut získají přístup k vašim penězům.