Vědci zjistili, jak zastavit šedivění vlasů

Fotografie: unsplash.com
  • Buňky ve vlasových folikulech se mohou při stárnutí vlasů zasekávat a ztrácet schopnost dozrát a udržet barvu, kvůli tomu vlas zešedne
  • Vlasy mohou předčasně zešednout kvůli nadměrnému stresu

Vědci se domnívají, že objevili mechanismus, podle kterého šediví vlasy. Toto zjištění by mohlo pomoci vyvinout léčbu na změnu buněk, která by mohla zvrátit/zastavit šedivění. Studie naznačuje, že se buňky ve vlasových folikulech mohou při stárnutí vlasů zasekávat a ztrácet schopnost dozrát a udržet si barvu, kvůli tomu vlas zešedne. Výzkum se zaměřil na buňky v kůži myší, které se nacházejí i v kůži lidí. Nazývají se melanocyty. Tým vědců vedený výzkumníky z Grossmanovy lékařské NYU předpokládá, že pokud se jejich zjištění potvrdí i u lidí, mohl by to být potenciální způsob, jak zvrátit nebo zastavit šedivění vlasů. Vědci uvedli, že během normálního růstu vlasů se buňky neustále otáčejí mezi částmi vyvíjejícího se vlasového folikulu. Právě uvnitř těchto částí jsou melanocyty vystaveny signálům, které ovlivňují zralost.

Fáze zralosti buněk se mění podle polohy. Jak vlasy stárnou, padají a opakovaně dorůstají, roste i počet melanocytných buněk, které uvíznou v prohlubni vlasového folikulu. „Je to ztráta funkce podobné chameleonům v buňkách melanocytů, která může být zodpovědná za šedivění a ztrátu barvy vlasů,“ uvedla pro theguardian.com vedoucí výzkumu Mayumi Ito.

Někteří vědci tvrdí, že i stres může přispět k tomu, že lidské vlasy zešednou. Jiný výzkum zase naznačuje, že částečně ovlivňuje, kdy dojde ke ztrátě barvy vlasů genetika nebo část lidské DNA. Zatímco někteří se snaží skrýt šedivé vlasy obarvením, jiní tuto skutečnost přijmou bez problémů. Někteří lidé se dokonce rozhodnou přírodu předběhnout a předčasně si sami obarví vlasy do šedého nebo stříbrného odstínu.

Podle Glamour Magazine jsou stříbrné vlasy letošním jarním trendem. „Zaznamenali jsme zejména jeden odstín, o který je velký zájem. Oyster grey je svěží, perleťový odstín, který se objevuje v současné době na všech sociálních sítích,“uvádí.