Bezpilotní letoun, který je společným projektem automobilky Toyota a americké společnosti Joby Aviation, by měl začít do roku 2026 fungovat jako létající taxi v Dubaji. Letoun uskutečnil 1. listopadu minulého roku svůj první zkušební let v Japonsku. Tento let byl prvním mimo území Spojených států.
Jmenuje se eVTOL a je to zkratka pro Electric Vertical Take-Off and Landing (elektrický vertikální vzlet a přistání). Má prvky vrtulníku, dronu a malého letadla a měl by fungovat jako létající taxi pro dojíždění do práce, služební cesty, cestování ve volném čase a další. Je výjimečně tichý, bezpečný a šetrný k životnímu prostředí díky elektrickému pohonu s nulovými emisemi. eVTOL vyvíjí americký partner s využitím finančních prostředků Toyoty, která zároveň dodává i některé technologie a systém výroby TPS (Toyota Production System).
Generální ředitel společnosti Joby JoeBen Bevirt a předseda představenstva Toyoty Akio Toyoda se na spolupráci dohodli už v roce 2019. Společné cíle potvrdil Toyoda naposledy právě loni v listopadu.
This milestone enables @Skyports_Infra to continue with the development of its Dubai International Vertiport (DXV) facility, named for its location near Dubai International Airport and where commercial air taxi operations are scheduled to begin from 2026.https://t.co/4MhOgVdhds
— eVTOL Insights (@eVTOLInsights) January 9, 2025
Snaha o leteckou mobilitu už od roku 1925
Před 100 lety, v roce 1925, nabídl Sakiči Tojoda, zakladatel skupiny Toyota, cenu na podporu vývoje akumulátorové baterie, která by dokázala poskytnout dostatečný výkon k přeletu letadla přes Tichý oceán. Od té doby se Toyota po generace soustředila na výzvu letecké mobility. Kiichiro Toyoda pak projevil velký zájem o letecký průmysl a vyrobil prototypy vrtulníků a leteckých komponentů.
Po druhé světové válce se Shoichiro Toyoda mimo jiné podílel na společném vývoji prvního elektronicky řízeného leteckého pístového motoru na světě s jednou americkou společností v technickém centru Toyota Higashi Fuji, které lze označit za místo, kde se zrodil vývoj letecké mobility Toyoty. Dnes Sakičiho sen pokračuje a baterie jsou považovány za reálný zdroj energie pro eVTOL.