Bezpilotní letoun Toyoty a Joby Aviation začne létat jako taxi v Dubaji

Bezpilotní letoun Toyoty a Joby Aviation začne létat jako taxi v Dubaji
Fotografie: Toyota
  • Bezpilotní taxi by mělo začít fungovat v roce 2026
  • Je tiché, bezpečné a má nulové emise
  • Má prvky vrtulníku, dronu a malého letadla

Bezpilotní letoun, který je společným projektem automobilky Toyota a americké společnosti Joby Aviation, by měl začít do roku 2026 fungovat jako létající taxi v Dubaji. Letoun uskutečnil 1. listopadu minulého roku svůj první zkušební let v Japonsku. Tento let byl prvním mimo území Spojených států.

Jmenuje se eVTOL a je to zkratka pro Electric Vertical Take-Off and Landing (elektrický vertikální vzlet a přistání). Má prvky vrtulníku, dronu a malého letadla a měl by fungovat jako létající taxi pro dojíždění do práce, služební cesty, cestování ve volném čase a další. Je výjimečně tichý, bezpečný a šetrný k životnímu prostředí díky elektrickému pohonu s nulovými emisemi. eVTOL vyvíjí americký partner s využitím finančních prostředků Toyoty, která zároveň dodává i některé technologie a systém výroby TPS (Toyota Production System).

Generální ředitel společnosti Joby JoeBen Bevirt a předseda představenstva Toyoty Akio Toyoda se na spolupráci dohodli už v roce 2019. Společné cíle potvrdil Toyoda naposledy právě loni v listopadu.


Snaha o leteckou mobilitu už od roku 1925

Před 100 lety, v roce 1925, nabídl Sakiči Tojoda, zakladatel skupiny Toyota, cenu na podporu vývoje akumulátorové baterie, která by dokázala poskytnout dostatečný výkon k přeletu letadla přes Tichý oceán. Od té doby se Toyota po generace soustředila na výzvu letecké mobility. Kiichiro Toyoda pak projevil velký zájem o letecký průmysl a vyrobil prototypy vrtulníků a leteckých komponentů.

Po druhé světové válce se Shoichiro Toyoda mimo jiné podílel na společném vývoji prvního elektronicky řízeného leteckého pístového motoru na světě s jednou americkou společností v technickém centru Toyota Higashi Fuji, které lze označit za místo, kde se zrodil vývoj letecké mobility Toyoty. Dnes Sakičiho sen pokračuje a baterie jsou považovány za reálný zdroj energie pro eVTOL.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze