Obchodní ředitel České pošty Martin Vránek představil na tradiční konferenci e-government 20:10 v Mikulově principy připravovaných samoobslužných míst, která se začnou již od příštího roku objevovat na poštách, jak se můžete dočíst na ceskaposta.cz.
Česká pošta se ve svém provozu vydává cestou automatizace. V tiskové zprávě přitom uvádí, že nelze donekonečna spoléhat na nové zaměstnance, kteří ale reálně na trhu práce nejsou. Záměrem České pošty je nahradit neobsazená pracovní místa automatizovanými prvky, díky kterým zákazníci sami a rychle vyřídí vybrané poštovní služby.
„Automatizované prvky ve službách se stávající běžnou součástí dennodenního života. V hypermarketu se již nikdo nepozastavuje nad tím, že svůj nákup uhradí bez fyzické přítomnosti pokladní,“ říká obchodní ředitel České pošty Martin Vránek a dodává: „Interaktivní kiosek, který jsme dnes představili, názorně ukazuje technologie a postupy, které budou na pobočkách České pošty v nejbližších letech standardem. Jejich podoba dozná ještě úprav, ale již dnes máme modelový prototyp. Jako státní podnik budeme vybavení samoobslužných zón vybírat veřejnou zakázkou. Finální vzhled samoobslužných zón bude jiný, technologické principy ale zůstanou zachovány.“
V první fázi implementace umožní samoobslužné zóny podat listovní zásilku či balík, požádat o vydání Zákaznické karty České pošty nebo podat žádost o zřízení služby SIPO bez toho, aby klienta obsluhoval přepážkový pracovník.
V praxi bude na pobočce České pošty umístěn kiosek, který bude vybavený dotykovou obrazovkou, kamerou, skenerem a tiskárnou. Interaktivní softwarové rozhraní umožní klientům, aby se obsloužili sami, zároveň ale nabídne i možnost spojení se vzdáleným pošťákem, který zákazníkům v rámci videohovoru rád poradí s vyřízením poštovní služby.