V mezinárodním srovnání mají české děti dostatek možností pro pohybové aktivity, tráví ale příliš času u obrazovek. Toto zjištění vyplývá z průzkumu v 57 zemích světa, které zveřejnila mezinárodní nezisková organizace Active Healthy Kids Global Alliance. V kategorii pohybové aktivity patří Česko mezi deset nejlepších zemí. U sedavého chování se naopak řadí mezi nejhorší sledované státy. Údaje o českých dětech zpracovali zástupci Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého. Data, se kterými vědci pracovali, byly z let 2018 a 2019.
„Obecně lze konstatovat, že české děti mají vhodné zázemí pro pohybové vyžití, ať už je to v rodině, ve škole, nebo v prostředí, ve kterém žijí. Díky organizované pohybové aktivitě a sportu a aktivní docházce do školy Česká republika v mezinárodním srovnání dopadla poměrně dobře. Ovšem je nutné zdůraznit, že i přesto téměř polovina dětí u nás neplní doporučení týkající se pohybové aktivity,“ uvedl pro ČTK národní koordinátor výzkumu v ČR Aleš Gába z FTK UP.
Only 2️⃣9️⃣% of Czech children and adolescents met the screen time guideline for recreational screen time.
— Aleš Gába 🇨🇿 (@alesgaba) November 7, 2022
The Czech Republic ranked 39 out of 52 countries that provided data for this indicator in the #GlobalMatrix 4️⃣.0️⃣
Read more: https://t.co/6lDExXHoXV https://t.co/y9FSAaKFDA
Výzkum ukázal, že děti v Česku tráví až moc času před obrazovkami. „U tohoto indikátoru patříme mezi nejhorší sledované státy. Celkově tráví před obrazovkou více času, než je doporučováno, přes 70 % dětí a dospívajících. Nejhůře jsou na tom chlapci, kdy čtyři z pěti tráví před obrazovkou více než dvě hodiny za den,“ dodal Aleš Gába. Ve srovnání s lety 2013 až 2017 klesl počet pohybově aktivních dětí.
Tato zpráva je dosud největším mezinárodním srovnáním pohybové aktivity dětí a dospívajících. Na výzkumu se podílelo okolo 700 vědců, kteří hodnotili jednotlivé země na základě deseti indikátorů postihujících hlavní faktory, které ovlivňují pohybovou aktivitu a životní styl dětí. Vědci zkoumali také aktivní transport, sedavé chování, spánek nebo rodinné a školní zázemí pro pohybovou aktivitu a veřejnou politiku.