Den, kdy se začalo štěpit Spotify

Glosa
Den, kdy se začalo štěpit Spotify
Fotografie: Behnam Norouzi, unsplash.com

Hudební službu Spotify mám moc rád. Líbí se mi hlavně, že zde najdu „skoro vše“. Od popu přes alternativní žánry až po hodně staré kousky a klasiku. To je velký rozdíl oproti platformám pro distribuci videa, kde se člověk musí nějak vyrovnat s roztříštěností nabídky. Teď ale hrozí, že se něco podobného stane i hudebním službám. A důvod je překvapivý: koronavirus a očkování.

Jako člověk, který pamatuje časy vytáčeného internetu za 60 korun za hodinu, už asi nikdy nezačnu připojení k celosvětové síti považovat za něco samozřejmého a zaručeného. Proto to u mě osobně mají všechny služby, které běží pouze online, hodně těžké, byť jsem svým zaměřením a díky profesi hodně progresivní. Spotify však dokázalo tuto bariéru zbourat. Kartu se svojí sbírkou MP3 sice pořád nosím v mobilu, ale už nevím, kdy jsem ji použil naposledy. Na Spotify totiž nemám problém najít cokoli a až mě mnohdy překvapí, jak raritní kousky mi někdy chytrý algoritmus doporučí.

To je obrovský rozdíl od služeb pro filmy a seriály, které ostatně znáte sami z první ruky. Netflix je největší a má toho nejvíc. Jeho konkurence ale nabídne mnohé zajímavé věci. A spousta dalších filmů a seriálů leží v archivech televizních stanic, které si nedokážou připustit, že dvacáté století a éra jejich největší slávy už je definitivně pryč. K tomu si přičtěte nesmyslná regionální omezení a máte problém, který můžete řešit následujícími způsoby.

  • Platíte dvě a více služeb s tím, že pár stovek navíc měsíčně vás nezabije. To je jako místo vypnutí topení otevřít okno – z pár stovek jsou náhle tisíce.
  • Snažíte se svoje chování racionalizovat, plánujete si sledování tak, aby se vešlo do právě aktivního předplatného. To je nepohodlné a tak nějak to popírá primární smysl on-line služeb.
  • Proto je mnohdy pohodlnější (pokud víte kde a jak) sáhnout po pokoutných řešeních, jako jsou torrenty nebo úložiště a udělat si „svůj vlastní Netflix“ pomocí domácího NASu.

Hudba jako protest

Je zajímavé sledovat, jak často se mezi osobnostmi hlasitě se vyjadřujícími k pandemii a návazným opatřením objevují zpěváci. Pravda, nemožnost pořádat koncerty je výrazným zásahem do jejich živobytí a mnoho z nich se rádo staví do role „bardů s kytarou, kteří bojují proti totalitě“. A pokud zrovna není žádná totalita po ruce, vždy se dá nějaká vymyslet. Niel Young by takovému profilu přesně odpovídal, ale překvapivě se postavil na stranu za očkování. Začátkem týdne vyzval Spotify, aby zde své nabídky odstranilo podcast The Joe Rogan Experience, který podle umělce šíří lživé informace o očkování. Young svoji žádost doprovodil ultimátem: s takovým nebezpečným obsahem odmítá sdílet společný virtuální prostor, a tak ze Spotify odejde sám, pokud mu nebude vyhověno.

Jak ukazují poslední zprávy na Global News, zpěvák svoji výhrůžku nakonec splnil, i když to pro něj znamená ztrátu skoro dvou třetin posluchačů.

Snad z toho nebude trend...

Teď se můžeme začít bát, že se z tohoto případu stane zažitá praxe. Na mediální pozornosti věnované Youngovi se bude chtít svézt dalších pár „hvězdiček“, dalším dojde, že jsou hned vedle dalších, se kterými si přes média a sociální sítě vyměňují nenávistné vzkazy: nejenom kvůli očkování, ale i obsahu písní nebo tomu, co kdo (ne)dělal za komunistů... Pro spoustu z nich nepředstavuje Spotify žádný zásadní zdroj příjmu, ostatně zkuste si spočítat, kolik sami asi tak platíte za jednu písničku.

Za chvíli tu můžeme mít tak rozdělený trh hudebních a podcastových služeb, že se karta na MP3 do mobilu ještě může hodit.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze