Euro Truck Simulator 2 je nenápadným klenotem české herní scény. I více jak deset let po svém uvedení stále dostává aktualizace, a to jak nové placené mapy, tak vylepšení těch stávajících, stejně jako hry samotné. S virtuálním kamionem tak zde můžete projet celou Evropu a obdivovat její krásy, tedy jen ty, které jsou poblíž dálnic a hlavních silnic.
Jak ale oznámil tým SCS Software na svém blogu, hře se povedlo něco nad rámec běžné videoherní zábaby – tento titul pomáhá posunout vědecké bádání.
Vědci z Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci používají Euro Truck Simulator 2 jako klíčový nástroj při své práci na sledování únavy řidičů. Díky integraci chytrých triček se senzory pro sledování životních funkcí využívá hru k simulaci reálných podmínek řízení a vývoji nové bezpečnostní technologie.

Jejich technologie má podobu běžného trička, které je však vybaveno řadou senzorů. A jak se říká, košile je bližší než kabát, a proto by tato forma technologie měla zajistit, že bude přesnější než v současné době používané technologie, které spoléhají na senzory v kabině vozu.
Proces testování trval asi šest měsíců, přičemž se technologie neustále zdokonalovala. Tým zkonstruoval simulátor s použitím skutečné sedačky a volantu. Napodobovali reálné jízdní řády, někdy jezdili od šesti hodin ráno do dvou nebo tří hodin odpoledne a zapsali maximálně sedm hodin za volantem najednou. „Řídili jsme nepřetržitě a napodobovali podmínky vyvolávající únavu, dokud jsme nebyli skutečně vyčerpaní a nechtělo se nám spát,“ řekl vedoucí projektu. Na rozdíl od skutečného kamionu bylo ale použití ETS2 nejen levnější, ale hlavně bezpečnější.

Pomocí tohoto zařízení tým sledoval vzorce dýchání, aby zjistil, kdy řidič upadá do mikrospánku, nebezpečného stavu, který může vést k nehodám. „Moderní automobily jsou sice často vybaveny senzory únavy, ale ty nejsou vždy přesné. Naše chytré tričko naproti tomu poskytuje spolehlivější řešení. Senzory v tričku jsou téměř neviditelné, omyvatelné a při zjišťování únavy mnohem přesnější než standardní systémy v autech,“ podělil se s námi o své zkušenosti pan Martinka, vedoucí projektu.