Reklamy, newslettery, příspěvky na sociálních sítích. Kampaně na svátek svatého Valentýna jsou v plném proudu a člověk jim neuteče ani online. Díky českému technologickému týmu STRV si však nyní může kdokoli skrýt jakýkoli text nebo grafiku s tematikou svátku zamilovaných. Rozšíření Valentine’s Day Blocker pro prohlížeč Chrome vzniklo v rámci STRV Labs, kde se firma soustředí na testování nových technologií a produktů. Rozšíření je prototypem aplikace využívající model strojového učení (machine learning) pro správu obsahu (content moderation), na kterém STRV pracuje již přes rok a půl. Vizí týmu je nabídnout lidem revoluční nový ad blocker, který vyfiltruje téměř jakýkoli druh obsahu podle preferencí uživatele. Uživatelům může pomoci i se spouštěči úzkosti (tzv. triggers).
„Na internetu je zdánlivě nekonečné množství obsahu a ne všechen chceme nutně vidět. Moc chytrých nástrojů ke správě obsahu, který na internetu konzumujeme, ale neexistuje. Můžete si skrýt reklamy v ad blockeru na základě IP adres – a zdaleka ne všechny – nebo ztlumit slova na Twitteru. Strojové učení toho ale nabízí daleko více. Rozhodli jsme se tento potenciál prozkoumat a dát běžným uživatelům do ruky jednoduchý, přitom ale velice chytrý způsob, jak získat kontrolu nad obsahem na internetu. Náš první veřejný prototyp se zatím zaměřuje na reklamy spojené s Valentýnem, ale to je pouze začátek,“ vysvětluje Kateřina Dousková, chief of STRV Labs.
Nápad využít strojové učení pro chytřejší moderování obsahu přišel přímo z týmu STRV. Přes rok a půl firma trénovala vlastní model, který umí detekovat vybraný obsah v textu i obrázcích. Nyní STRV uspořádalo měsíční hackathon, během kterého vytvořilo veřejný prototyp v podobě rozšíření pro Google Chrome. Ten má jednu hlavní funkci: zbavit internet veškerých zmínek o svátku sv. Valentýna, přičemž si uživatel může vybrat, jestli chce skrýt/rozmazat text (aktuálně v češtině a angličtině), obrázky, nebo obojí. „Potřebujeme technologii vyzkoušet v ostrém provozu, proto jsme hledali jednoduché využití. A řekli jsme si, že to otestujeme na něčem, co nás samotné štve. A jako první nás před Valentýnem napadlo schovat všechny růže, diamanty, romantické pobyty a ostatní typicky valentýnské nabídky a reklamy,“ popisuje Dousková.
Přizpůsobit si internet k obrazu svému
Pokud bude test úspěšný, STRV má s modelem daleko větší plány než jen vypínat valentýnské reklamy. „Cílem je nabídnout uživatelům řešení, které jim dá absolutní kontrolu nad tím, co na internetu vidí. Budou si například moct skrýt fotografie bývalých partnerů, text či grafiku obsahující spouštěče úzkosti a panických atak, nebo vyfiltrovat zmínky o seriálu, který ještě neviděli. Budou si moct vybrat vše od klíčových slov a tématu až po konkrétní lidi a místa. Zvláštní důraz přitom klademe na bezpečnost. Využíváme tzv. edge-computing, kdy veškerá analýza obsahu probíhá přímo v zařízení uživatele a nic se nikam neposílá. To výrazně přispívá k bezpečnosti, rychlosti a snížení spotřeby dat. A dokážeme vyfiltrovat reklamy lépe než ostatní ad blockery, protože neřešíme IP adresy inzerentů, ale přímo obsah reklamy,“ shrnuje Dousková vizi revolučního ad blockeru.
Moderace obsahu pomocí strojového učení je posledním z rostoucí řady projektů, které STRV rozvíjí pod značkou STRV Labs. Ta se soustředí na testování možností nových technologií a na jejich základě případně buduje nové úspěšné digitální produkty. Tým navíc získané cenné know-how využívá při práci na projektech pro globální značky. Dosud nejúspěšnějším projektem STRV Labs jsou seznamky pro LGBTQ+ komunitu pod samostatnou firmou Cosmic Latte vedenou CEO Milanem Kovačičem.