NASA letos publikovala už druhý snímek Fyzikálního ústavu Slezské univerzity

Fotografie: unsplash.com
  • Autorem snímku je Petr Horálek
  • Jedná se o jeho 28. snímek, který NASA vybrala
  • Fotografie vznikla u Sečské přehrady na Chrudimsku

NASA v letošním roce publikovala už druhý snímek od Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě. Tentokrát byl snímek pořízený z českého území. Autorem fotografie nazvané Mars in Taurus (Mars v Býku) je Petr Horálek. Horálek řekl ČTK, že fotografie vznikla u Sečské přehrady na Chrudimsku v době omezení pohybu lidí nařízeného vládou.

Na fotografii můžeme vidět hvězdné pole v souhvězdí Býka a Persea, kterému dominuje jasná planeta Mars. Tu doplňují hvězdokupy Plejády a Hyády, mlhovina Kalifornie a oblaky mezihvězdné látky. „Snímek upozorňuje na skutečnost, že právě dnes, 4. března 2021, 26 minut po půlnoci, byla planeta Mars úhlově nejblíže k hvězdokupě Plejády na dalších 17 let,“ uvedl Horálek.

Horálek k pořízení snímku použil plnoformátovou zrcadlovku se světelným objektivem umístěnou na lehké montáži upevněné na fotografickém stativu. Před objektiv nasadil speciální filtr pro odfiltrování nežádoucího světelného znečištění.

Toto je jeho 28. snímek, který NASA vybrala jako fotografii dne. „Zároveň jde o 16. snímek dne NASA, který vznikl na území České republiky, a z toho šestý snímek pořízený u Sečské přehrady,“ dodal Horálek. Na začátku ledna NASA publikovala snímek opavské univerzity, který vznikl v prosinci loňského roku během expedice do Chile za úplným zatměním Slunce.