Nového projektu od NASA se můžete zúčastnit i vy. O co přesně jde?

• Červení skřítci jsou viditelní ve vyšších vrstvách atmosféry jen na zlomek sekundy
  • NASA zahájila projekt Spritacular, který má za úkol vybudovat databází snímků tohoto jevu
  • Pokud se vám podaří na fotografii červené skřítky zachytit, můžete se projektu zúčastnit

Pokud jste někdy na obloze spatřili takzvané rudé skřítky, tak jste měli velké štěstí. Nevíte, oč se jedná? Jde o elektrický jev v horní vrstvě atmosféry Země, který trvá jen milisekundu a připomíná ohňostroj. Tyto červené blesky jsou spojeny s intenzivní bouřkou a mohou dosahovat obrovských rozměrů. Na fotografiích se mohou rudí skřítci jevit velmi výrazně, ale tím že vznikají až nad mraky, je obtížné je spatřit. Tyto blesky nejsou jediným jevem, který vzniká v horní atmosféře, a proto byl zaveden jeden souhrnný název – Přechodné světelné události (TLE).

NASA se rozhodla uspořádat občanský projekt Spritacular, kterého se může zúčastnit každý, komu se podařilo zachytit snímek s TLE. NASA tak chce získat fotografie těchto jevů k tomu, aby je mohli vědci studovat. „Lidé zachycují nádherné snímky rudých skřítků, ale jsou sporadicky sdíleny přes internet a většina vědecké komunity o těchto záběrech neví,“ řekl Dr. Burcu Kosar, vesmírný fyzik z NASA. V roce 2015 se astronautům na Mezinárodní vesmírné stanici podařilo tento jev vyfotit a rudé skřítky se podařilo zachytit i nad Českou republikou fotografovi Danielu Ščerbovi a jeho fotografie NASA vybrala jako snímek dne.

Červené skřítky je možné vidět asi 80 kilometrů nad zemí, tedy vysoko nad bouřkou. Objevují se chvíli po úderu blesku. Až v roce 1989 byl tento jev zachycen na kameru a jak jinak než náhodou, když výzkumníci testovali televizní kameru před startem rakety, která zachytila důkaz o dnes již pojmenovaných červených skřítcích. Dodnes se však toho ví o nich jen málo a NASA by chtěla odpovědi alespoň na některé z otázek, jako je důvod toho, proč mají takový tvar, jak často se vyskytují, případně jaké podmínky ve vyšších vrstvách atmosféry vedou k jejich vzniku.

Cílem Spritacular je vybudovat databázi snímků TLE, které by mohly odpovědět na některé otázky. I amatérští fotografové jsou schopni červené skřítky zachytit. Pokud se vám to podaří, můžete si vytvořit účet a následně fotografie zaslat, včetně uvedení času a místa zachycení. Snímek poté vědci přezkoumají a pokud by vedl k nějakému objevu, budete později v publikaci uvedeni.