Poslední měsíce jsou velmi smutné pro leteckou dopravu. Ačkoliv je létání stále tou nejbezpečnější formou cestování, za pár měsíců se stalo několik leteckých katastrof, které stály nemálo lidských životů. Ne každá havárie letadla znamená smrt všech cestujících, jelikož se stále vylepšují veškeré systémy, aby se situace vůbec nestala, ale pokud se tak stane, je to většinou kombinací jak selhání lidského faktoru, tak přístrojů letadla. Pojďme si připomenout ty největší katastrofy, které mnohým z nás utkvěly v paměti.
Srážka dvou letadel na Tenerife
Pokud nebudeme počítat tragédii z 11. září, kde zemřelo obrovské množství lidí v budovách, je tato letecká katastrofa v počtu mrtvých ta největší. Jak uvádí britannica.com, zemřelo více než 580 lidí na palubách dvou osobních letadel Boeing 747. 27. března 1977 byl na letišti Las Palmas na Gran Canaria nahlášen teroristický útok a letadla tak byla odkloněna na menší letiště Los Rodeos na Tenerife. Letadlo společnosti KLM se nacházelo na dráze a bylo připravené k vzletu. Letadlo společnosti Pan Am popojíždělo po dráze a připravovalo se ke startu.
Kvůli špatné komunikaci mezi letadly a řídící věží došlo ke střetu obou letadel. Pilot KLM se snažil letoun ještě na poslední chvíli zvednout, ale letadlo se nestihlo zvednout celé. Po srážce došlo k výbuchu a požáru. Z letu KLM nepřežil nikdo, z letadla Pan Am dokázalo utéci před plameny více než 60 cestujících, včetně některých členů posádky a pilota.
Náraz letadla do hory
Let Japan Airlines 123 v srpnu 1985 dopadl tragicky. Z 524 lidí na palubě nehodu přežili 4. 12. srpna vzlétlo letadlo z tokijského letiště Haneda a směřovalo do Ósaky. Let měl trvat jen hodinu a byl plně obsazen. Pilot však po dosažení výšky 7 300 metrů začal hlásit ztrátu výšky a potíže s ovládáním letadla. Podle britannica.com letadlo následně kleslo asi o 3 km a i přes nouzové volání pilota o přesměrování na nejbližší letiště, došlo k nárazu do hory Takamagahara. Na těžce dostupné místo se záchranáři dostali až o 14 hodin později a vytáhli z trosek 4 přeživší. Za havárii mohla chybějící ocasní ploutev, která byla poškozena kvůli častým vzletům a přistáním.
Malaysia Airlines 17
V novodobé historii pravděpodobně jedna z leteckých katastrof, kterou si pamatujeme. 17. července 2014 bylo nad Ukrajinou sestřeleno dopravní letadlo společnosti Malaysia Airlines. Zemřelo 298 lidí – všichni, kteří se nacházeli na palubě. V letadle z Amsterdamu do Kuala Lumpur bylo podle britannica.com celkem 10 národností, ale většinu cestujících představovali Nizozemci (193).
Ačkoliv letoun letěl ve výšce 10 km, tedy nad limitem minimální nadmořské výšky, kterou ukrajinské letecké úřady zavedly, bylo letadlo zasaženo naváděnou střelou. Hlavice explodovala těsně u kokpitu letadla, vystřelila do okolí obrovské množství střepin a letadlo se rozlomilo na dva kusy, které následně dopadly na zem.