Vítejte u dalšího dílu, kde si vyvracíme zažité mýty. Dnes se zaměříme na létání – nejrychlejší způsob cestování, ale zároveň pro mnoho z nás pocit, že nemáme kontrolu nad tím, co se děje a obava z pádu. Nejvíce pocit strachu vyvolávají turbulence, nikdo je nechce v letadle zažít, přesto se to pravidelně děje. Proč? Protože je to vlastně naprosto běžná součást letu. Samozřejmě, pokud se ví o místech, kde jsou turbulence silné, letadla se jim snaží vyhnout pro pohodlí cestujících. Při dlouhých letech ale můžete zažívat turbulence i několik hodin – a přesto se nemusíme obávat toho, že by letadlo spadlo. Jak moc jsou tedy turbulence nebezpečné?
Jak turbulence vznikají?
Turbulence vznikají, pokud nastane jakákoliv změna vzduchu kolem letadla. My jako cestující vnímáme pohyb ve vzduchu jako něco, co není vidět, a předpokládáme, že bude průlet hladký. Jenže vzduch není vakuum – pohybuje se různými rychlostmi a mění směr. Turbulence pak vznikají ve chvíli, kdy se letadlo ocitne v místě, kde se střetávají vzdušné proudy, které mají odlišnou rychlost proudění a teplotu. Jedná se o nerovnoměrné proudění vzduchu způsobené atmosférickým tlakem, tryskovými proudy, studenými a teplými frontami nebo bouřkami.
Jak uvádí Canadian Mental Health Association, některé turbulence lze předpovědět snadněji. Při bouřce je jasné, že se vzduch žene nahoru a dolů, a tak se piloti těmto oblastem snaží vyhnout. Více turbulencí se také očekává nad horami, a i samotné letadlo způsobuje narušení proudění vzduchu a může tak způsobit turbulenci pro letadlo, které letí za ním. Z toho důvodu letadla nelétají za sebou a při startech se musí dodržovat určitý odstup.
Turbulence jsou nepříjemné, ale nejsou příčinou pádů
Otřesy letadla jsou pro pasažéry nepříjemné, protože naše oči nevidí nic, kvůli čemu by se mělo letadlo třást. Když jedeme po silnici a najedeme na výmol, víme, proč se auto zhouplo. Jenže ve vzduchu tento prvek jakéhosi ubezpečení chybí, a v hlavě tak naběhnou obavy z toho, že je letadlo porouchané a spadne. I když naše oči nevidí, proč se letadlo začalo třást či propadat, jedná se prakticky o stejně častou věc, jako je výmol na silnici a není se čeho bát.
Turbulence jsou navíc kvůli změně klimatu čím dál častější, ale letadla jsou k tomu konstruována. Podle Federálního úřadu pro letectví (FAA) je turbulence normální jev, který se vyskytuje při letech často, a je potřeba počítat s tím, že může přijít bez varování. Je tak důležité používat bezpečnostní pásy vždy, když sedíte na sedadle. I když je světlo pro pásy vypnuté, je lepší, pokud je máte zapnuté a odpoutáte se jen, když sedadlo opouštíte.
Skutečnost je taková, že je prakticky nemožné, aby letadlo spadlo v důsledku turbulencí. Navíc čím větší je letadlo, tím stabilnější je i let. Nejčastější jsou lehké a střední turbulence, které sice otřásají letadlem, ale neznamenají nebezpečí. Letadla jsou k tomu konstruována, a i když z okénka vidíte, že se křídla prohýbají, rozhodně to neznamená, že se zlomí. Každé letadlo před tím, než je nasazeno do plného provozu, projde přísným testováním, které zahrnuje mimo jiné i možný střet s extrémní turbulencí.
Při turbulencích je potřeba zachovat klid. Létání je něco, co není naším přirozeným pohybem, a navíc víme, že v takové výšce nejsme schopni nic ovlivnit. Strach tedy přichází i proto, že jsme svěřili život někomu, koho vůbec neznáme, a při turbulencích nejsme schopni stav letu nijak ovlivnit. Pokud se při turbulencích bojíte, nebojte se to sdělit již při nástupu do letadla letušce, která je vyškolená k tomu, aby vám pomohla strach překonat.