Pravda o toaletách v letadle: kam opravdu směřuje odpad po vašem spláchnutí?

Vyvracíme nejčastější mýty
Pravda o toaletách v letadle: kam opravdu směřuje odpad po vašem spláchnutí?
Fotografie: unsplash.com
  • Moderní toaletu do letadel navrhl v roce 1975 James Kemper
  • Povrch toalety je opatřen nepřilnavým teflonem, a obsah se vysaje pod tlakem
  • Nádrže jsou pravidelně odsávány do cisteren, když je letadlo na zemi

Vítejte u dalšího dílu, kde objasňujeme mýty, které jsou mezi lidmi tak zažité, že by někteří ani neuvažovali o tom, že by nemusely být pravdivé. Dnes se zaměříme na letadla – speciálně na letadlové toalety. Dodnes si totiž někteří myslí, že když kdokoliv v letadle použije toaletu a spláchne, obsah se vypustí ven a může dopadnout na kohokoli na zemi. To ale není pravda. Letadlo žádné speciální otevírací dveře pro toaletu nemá. Jak to tedy je?

Jak je to s použitím toalety v letadle?

Můžeme vás uklidnit, žádné tajné padající dveře v letadle nejsou a na nikoho tedy nemůže z letadla vypadnout nechtěný obsah toalety. Jak uvádí passporthealthusa.com, moderní toaleta pro letadla byla navržena v roce 1975 Jamesem Kemperem. Spočívá v tom, že místo spláchnutí vodou, dojde při stlačení tlačítka k podtlaku, který vysaje všechen obsah mísy do odpadní roury.

Moderní toaleta byla instalována poprvé do letadla v roce 1982. Jednalo se o Boeing, ale v té době začaly všechny letecké společnost zavádět tento nový systém toalet a nakládání s odpadem. Pokud jste byli někdy na toaletě v letadle, pak víte, že je trochu jiná než klasická keramická v domácnostech. Její povrch je totiž opatřen nepřilnavou vrstvou z teflonu, který slouží k tomu, aby byl všechen obsah vysán beze zbytku. Nakonec je do toalety vstříknuto malé množství dezinfekce.

Letadlo na letišti Václava Havla

Proč se nepoužívá voda? Protože je těžká. Letadla bojují prakticky o každý kilogram navíc, který znamená větší spotřebu paliva a pokud jde o delší lety, je toalet v letadle hned několik a podle Reader’s Digest mohou cestující spláchnout až 1 000krát za let. To by znamenalo mít obrovskou zásobu vody jen na splachování.

Kam se odpad nasaje?

Když zmáčknete tlačítko FLUSH, většinou uslyšíte velmi hlasitý zvuk a následně obsah mísy velkou rychlostí zmizí. Potrubím se následně přemístí do zadní části letadla, kde je umístěna utěsněná nádrž. Vnější západka navíc zabrání zpětnému vylití. Po přistání je obsah nádrže vysán do cisterny speciální hubicí, která se používá na odsávání podzemní kanalizace.

Jak to bylo dříve?

V raných dobách letectví, kdy se ale už létalo komerčně, se opravdu mohlo stát, že odpad z letadla unikl ven. Nebylo to ale chtěné, spíše šlo o nedokonalý systém, který ne vždy zafungoval. Dříve se letadlech používal modrý gel Anotec, který splachoval a zároveň měl bránit zápachu.

To ovšem znamenalo uchovávat v letadle hektolitry tohoto gelu, který byl těžký, zabíral hodně místa, a navíc skladovací nádrže byly přímo pod toaletami, a tak se stávalo, že zápach byl cítit i v kabině. Nádrže navíc nebyly tak spolehlivé jako dnes, a tak se občas stalo, že z letadla gel smíchaný s obsahem toalety unikal ven. Ve vysokých nadmořských výškách gel zamrzal a na zem následně dopadal velkou rychlostí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze