Pomůže fotbal stavbě tunelu mezi Evropou a Afrikou?

Pomůže fotbal stavbě tunelu mezi Evropou a Afrikou?
Fotografie: Glen Carrie, unsplash.com
  • MS ve fotbale budou hostit tři země ze dvou kontinentů
  • Pro rychlou přepravu fanoušků jsou ideální vysokorychlostní vlaky
  • Cestu do Maroka by měl umožnit nový, 38 km dlouhý tunel
  • Panují však skepse ohledně krátkého termínu

Spojit různé ostrovy pomocí tunelu pod mořským dnem je myšlenka stejně stará jako pozemní stavitelství, ale až do 20. století narážela na nedostatek vhodných technologií a zdrojů. Nicméně všichni známe Eurotunel spojující pobřeží Francie a Velké Británie, stejně tak jako tunel Seikan, který spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Už relativně brzy k nim by mohl přibýt stejně významná stavba. Je možné, že již za pět let budete moci v Madridu nasednout do vysokorychlostního vlaku a za pět a půl hodiny dojet ze Španělska do marockého města Casablanca novým tunelem pod Gibraltarským průlivem. Může to znít jako z románu Julese Verna, ale Španělsko a Maroko o tom poprvé jednaly v roce 1979. Do roku 1981 dokonce vypracovávaly studie proveditelnosti, ale projekt se nepodařilo posunout dál. Na vině byly nejenom technologické a finanční přřekážky, ale také politické problémy kvůli politické nestabilitě v Severní Africe.


Server forbes (článek zde) ale přišel s informací, že tato myšlenka znovu ožila a důvod vás možná překvapí – fotbal. Mistrovství světa ve fotbale 2030 bude jubilejní stý ročník a poprvé budou tuto soutěž hostit tři země ze dvou kontinentů: Španělsko, Maroko a Portugalsko. Fanoušci budou chtít mezi těmito zeměmi cestovat na zápasy co nejrychleji a nejlevněji. a to se připravuje Maroko například projektem vysokorychlostního vlaku, který spojí Casablancu s Tangerem.

Průliv mezi Afrikou a Evropou má v nejužším místě jen 13 kilometrů, ale také nevyhovující geologické podloží. Z toho důvodu byla zvolena delší trasa 38 kilometrů, z nichž bude 28 pod mořským dnem v hloubce 175 až 475 metrů. Náklady se odhadují na 6 až 8 miliard eur a měla by se na nich podílet i EU, pro kterou jsou vysokorychlostní vlaky vhodnou alternativou k autům i letadlům. Mezi odborníky však panuje skepse ohledně navrhovaného termínu – podobné stavby v Evropě zabraly minimálně dekádu, a to neměly tak složité podmínky.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze