Už delší dobu se diskutuje o tom, že sociální sítě ve snaze zaujmout své uživatele a přinutit je k co největšímu zapojení pracují spíše s negativními emocemi. Psychologická studie zveřejněná na nature.com se to snaží dokázat objektivním výzkumem a navíc přesně popsat, o jaké emoce jde.
Výzkum proběhl dotazováním 252 účastníků z reprezentativního vzorku amerických uživatelů Twitteru pětkrát denně po dobu 7 dní. Výsledky ukázaly, že používání Twitteru souvisí se snížením pohody a zvýšením politické polarizace, rozhořčení a pocitu sounáležitosti v průběhu následujících 30 minut. Tyto účinky zůstaly konzistentní i při zohlednění demografických a osobnostních rysů.
Různá odvozená použití Twitteru byla spojena s různými výsledky: pasivní použití bylo spojeno s nižší pohodou, sociální použití s vyšším pocitem sounáležitosti a použití pro vyhledávání informací se zvýšeným rozhořčením. Naopak se nepodařilo prokázat, že by běžné způsoby používání měly vliv na to, že se po něm lidé cítí lépe.
Studie proběhla v roce 2021, tedy dříve, než síť koupil miliardář Elon Musk a zavedl zde řadu změn, včetně přejmenování sítě na X.
Naznačují také, že budoucí výzkum by měl prozkoumat další potenciální moderující faktory a dlouhodobé dopady, které by vedly ke zdravějšímu zapojení do sociálních médií. Pochopení komplexního vztahu mezi používáním sociálních médií a psychickou pohodou nakonec přispěje k informovanějším rozhodnutím a zdravějšímu zapojení do používání sociálních médií.