Evropský výrobce Airbus oznámil, že odkládá plánované uvedení letadla poháněného vodíkem až o 10 let. Zároveň ruší plány na testování vodíkových pohonných systémů ve vzduchu na speciálně upraveném Airbusu A380. Podle francouzského odborového svazu Force Ouvriere je důvodem tohoto rozhodnutí řada technologických a infrastrukturních výzev. Airbus však zdůrazňuje, že zůstává odhodlán uvést vodíkové letadlo na trh, i když zatím neposkytuje konkrétní časový rámec.
Původní cíl projektu ZEROe, představeného v roce 2020, byl vyvinout vodíkové vrtulové regionální letadlo pro 100 cestujících s doletem 1 850 km do roku 2035. Nyní se tedy dočkáme zřejmě nejdříve v roce 2045, i když konkrétní časovou osu Airbus už nyní ani nezmiňuje. Odklad prvního letadla v rámci programu ZEROe znamená posun i pro další, ještě ambicióznější koncepty letounů pro až 200 pasažérů.
![Airbus ZeroE](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Airbus ZeroE](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Airbus ZeroE](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Airbus ZeroE](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Zpoždění projektu pravděpodobně ovlivní i další iniciativy, například testování vodíkového spalování motoru GE Aerospace Passport. Airbus přiznává, že čelí významným překážkám, zejména v oblasti dostupnosti zeleného vodíku a zralosti některých technologií. Generální ředitel Guillaume Faury již dříve upozornil, že zahájení vývojového programu bude záviset na mnoha faktorech, včetně široké dostupnosti vodíku z obnovitelných zdrojů.
Zpomalení projektu umožní Airbusu přesměrovat zdroje na vývoj nové generace úzkotrupých letadel, která mají nahradit rodinu A320neo a vstoupit na trh kolem roku 2035. Tato nová letadla budou spalovat o 25 % méně paliva než současné modely, což přispěje k dlouhodobým cílům snižování emisí.
Airbus zdůrazňuje, že jeho ambice vést dekarbonizaci letectví zůstávají nezměněny, ale vodík bude hrát významnou roli až po roce 2050. V blízké budoucnosti bude klíčovou roli při snižování emisí hrát udržitelné letecké palivo (SAF), zejména pro střední a dlouhé lety.