Sen se odkládá. Airbus oznámil posunutí vývoje vodíkového letadla

1
Sen se odkládá. Airbus oznámil posunutí vývoje vodíkového letadla
Fotografie: Airbus
  • Uvedení vodíkového letadla Airbus posunul až zhruba na rok 2045
  • Původně oznámený model měl uvést 100 cestujících na vzdálenost necelých 2000 kilometrů
  • Důvodem odkladu je nezralost technologií a špatná dostupnost ekologického vodíku

Evropský výrobce Airbus oznámil, že odkládá plánované uvedení letadla poháněného vodíkem až o 10 let. Zároveň ruší plány na testování vodíkových pohonných systémů ve vzduchu na speciálně upraveném Airbusu A380. Podle francouzského odborového svazu Force Ouvriere je důvodem tohoto rozhodnutí řada technologických a infrastrukturních výzev. Airbus však zdůrazňuje, že zůstává odhodlán uvést vodíkové letadlo na trh, i když zatím neposkytuje konkrétní časový rámec.

Původní cíl projektu ZEROe, představeného v roce 2020, byl vyvinout vodíkové vrtulové regionální letadlo pro 100 cestujících s doletem 1 850 km do roku 2035. Nyní se tedy dočkáme zřejmě nejdříve v roce 2045, i když konkrétní časovou osu Airbus už nyní ani nezmiňuje. Odklad prvního letadla v rámci programu ZEROe znamená posun i pro další, ještě ambicióznější koncepty letounů pro až 200 pasažérů.

Chystané koncepty z projektu ZeroE

Zpoždění projektu pravděpodobně ovlivní i další iniciativy, například testování vodíkového spalování motoru GE Aerospace Passport. Airbus přiznává, že čelí významným překážkám, zejména v oblasti dostupnosti zeleného vodíku a zralosti některých technologií. Generální ředitel Guillaume Faury již dříve upozornil, že zahájení vývojového programu bude záviset na mnoha faktorech, včetně široké dostupnosti vodíku z obnovitelných zdrojů.

Zpomalení projektu umožní Airbusu přesměrovat zdroje na vývoj nové generace úzkotrupých letadel, která mají nahradit rodinu A320neo a vstoupit na trh kolem roku 2035. Tato nová letadla budou spalovat o 25 % méně paliva než současné modely, což přispěje k dlouhodobým cílům snižování emisí.

Airbus zdůrazňuje, že jeho ambice vést dekarbonizaci letectví zůstávají nezměněny, ale vodík bude hrát významnou roli až po roce 2050. V blízké budoucnosti bude klíčovou roli při snižování emisí hrát udržitelné letecké palivo (SAF), zejména pro střední a dlouhé lety.

Diskuze ke článku
Jan Liška
Tento sen nikdy neměl racionální základ, jedná se jen o marketing. největší dopravní letadla pro mezikontinentální lety tankují desítky až nižší stovky tun leteckého paliva, a výkon motorů při vzletu si nezadá s průměrnou tepelnou elektrárnou. Leteckou dopravu tak jak ji známe dnes dekarbonizovat nelze.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze