Společnost Sony dnes oficiálně představila vylepšenou verzi herní konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Novinku uvedl samotný Mark Cerny, architekt původního PlayStationu 5, díky němuž se mohl PlayStation 5 pochlubit superrychlým úložištěm nebo například speciálním čipem pro 3D zvuk. V čem tkví vylepšení nového modelu Pro a proč byla v průběhu prezentace několikrát zmíněna „Velká trojka“?
GPU, ray-tracing a upscaling s využitím AI
Oficiální prezentace na YouTube kanálu PlayStationu odstartovala výčtem předností původního PlayStationu 5, který v roce 2020 přinesl několik klíčových prvků, včetně podpory hraní až v rozlišení 4K se 120 snímky za sekundu. „Velká trojka“ pak odkazuje na tři zásadní novinky u PlayStationu 5 Pro v oblastech GPU, ray-tracingu a AI upscalingu.
Začněme právě upscalingem (tedy navýšením rozlišení dopočítáváním pixelů), díky kterému si mají hráči užívat 4K rozlišení s podporou ray-tracingu. Na ukázce titulů jako The Last of Us Part II, Spider-Man 2 nebo Ratchet and Clank: Rift Apart byly vedle sebe porovnávány záběry z klasického PlayStationu 5 a PlayStationu 5 Pro.
Nový PlayStation 5 Pro si Sony cení přibližně na 20 tisíc Kč.
Druhou výraznou inovací má být větší grafická jednotka. S její pomocí si budeme moci užívat pokročilé nasvícení a různé vizuální efekty, ale také detailnější textury vlasů či pokožky. Její síla byla prezentována na titulu Horizon: Forbidden West.
Vylepšený ray-tracing u modelu Pro umožňuje užívat vyšší kvalitu ray-tracingu bez kompromisů v oblasti výkonu. Tradičně totiž platí, že s aktivovaným ray-tracingem je nutné přiškrtit snímkovací frekvenci. Příkladem byl titul Gran Turismo 7, kde jsme mohli vidět ray-tracing v kombinaci s 60 snímky za sekundu, což dříve nebylo možné.
Možná nejdůležitější otázka je, kolik bude nový PlayStation 5 Pro stát. V tuto chvíli zatím neznáme oficiální českou cenu, v USA by se nicméně mělo jednat o 700 USD, což je v přepočtu necelých 20 tisíc korun, s dostupností oznámenou pro americký trh na 7. listopadu.