Gran Turismo 7
test

Gran Turismo 7

Milovníci aut, na tohle jste čekali

Tvůrci závodní série Gran Turismo, která se proslavila schopností hráče přikovat k pohovkám a strávit u závodění a úprav vozů stovky i tisíce hodin, se rozhodli nadělit všem fanouškům závodění skvělý dárek k již 25. výročí. Jak se nejnovější díl série Gran Turismo povedl? Dokáže naplnit vysoká očekávání?

Pojem Gran Turismo v herním světě pravděpodobně není nutné příliš představovat. Povědomě bude totiž znít nejen majitelům konzolí PlayStation, ale i hráčům na ostatních platformách. Ačkoliv by mohla tato značka u některých hráčů, kteří nemají tolik zkušeností se závodními simulátory, evokovat, že je nové Gran Turismo výhradně pro ošlehané závodníky, můžu hned na začátku ujistit, že tomu tak není a měl by si jej vyzkoušet naprosto každý.

Vítejte do světa závodění

Nové Gran Turismo bylo ve vývoji několik let a kromě toho, že si jej mohou užít nejen majitelé nejnovějšího PlayStationu 5, ale také PlayStationu 4 (který vzhledem k omezené dostupnosti PlayStationu 5 stále mnoho hráčů využívá), přináší tato hra možnost posadit se za volant více než 400 vozů. Mezi nimi přitom najdeme moderní supersporty od Pagani, ale například i Mazdu RX500 1970 či velké množství automobilových konceptů unikátních pro sérii Gran Turismo. Už samotný počet vozidel nejednoho fanouška do aut zaujme, ještě více mě však potěšila úroveň zpracování nejrůznějších detailů všech vozidel navenek i v interiéru. Alespoň virtuálně se tak můžete posadit a zařídit si některé vozy, do nichž byste se pravděpodobně v reálném životě nikdy nepodívali.

S obrovskou propracovaností jednotlivých modelů a pro Japonce typickým smyslem pro detaily se samozřejmě pojí také vizuál celé hry, která vypadá jedním slovem fantasticky, a to ať už si vyberete jeden, či druhý režim zobrazení. Preferovat můžete buď vyšší snímkovací frekvenci (60 FPS), nebo hezčí grafiku s ray-tracingem, který si vychutnáte při prohlížení záznamů vaší jízdy nebo v garáži, kde si budete jednotlivé vozy prohlížet. Hra však také sama automaticky upraví některé oblasti tak, aby vypadaly co nejlépe. Gran Turismo jsem testoval na PlayStationu 5 a vizuální zpracování vypadá fantasticky, místy až fotorealisticky. Za povšimnutí stojí i spousta detailů na trati, které působí nejen jako vizuální prvek, ale rovněž mohou změnit podmínky závodění. Jedná se například o kaluže, které na trati zůstanou poté, co zaprší. Kromě dynamických změn počasí byl i pro samotné kaluže vytvořen reálný systém „vysychání“. Takové najetí do kaluže může mít dopad na vaše umístění, a proto je vhodné sledovat, kde na trati kaluže jsou. Všimnout si tak můžete mokrých míst, kterými projíždí ostatní závodníci – ta budou vysychat rychleji než ta, na které jen svítí slunce.

Stejně, jako je působivé obsazení vozů do hry, zaujme i výběr tratí, mezi nimiž jsou skutečné závodní okruhy, ale také imaginární závodiště známá i z předešlých dílů série GT. Celkem je k dispozici 34 různých lokací s necelou stovkou různých rozvržení. Nestane se tak, že by se vám tratě postupem času začaly zajídat.

Každý si najde to své

Kromě zábavního aspektu je nové Gran Turismo také edukační. V průběhu hraní se můžete dozvědět v rámci muzeí jednotlivých značek (ale i mimo) spoustu zajímavých faktů o automobilkách a ve hře nabízených modelech. Nadšencům do automobilismu bych tak klidně doporučil si Gran Turismo (i s PlayStationem pořídit) klidně jen kvůli tomu, aby mohli tímto způsobem studovat a nasát perfektní atmosféru. Možnost závodění pak mohou považovat za příjemný „bonus“. Gran Turismo má úchvatný vizuál, detailně zpracované modely vozů, ale i širokou nabídku tratí. Jak je na tom však samotné závodění jako takové?

Ani v tomto ohledu vývojáři z Polyphony Digital nezklamali. Nedávno jsme vás informovali o umělé inteligenci Sophy (spolupráci Sony právě s Polyphony Digital), která nemá problém porazit i ty nejlepší závodníky na světě. Velmi dobrou umělou inteligenci s férovým přístupem najdeme i v Gran Turismu 7. Závodit přitom můžete jak offline, tak online, ale klidně v rámci rozdělené obrazovky na jednom televizoru. Závodních příležitostí mají hráči opravdu mnoho, díky čemuž vydělávají kredity, které mohou následně utratit například za tuning vozů, který je velmi komplexní a i z relativně málo výkonného vozu můžete (pokud máte dostatek kreditů) udělat našlapané monstrum.

V neposlední řadě bych rád zmínil i velmi povedenou českou lokalizaci, která je podle mě velmi užitečná i pro hráče, kteří dobře ovládají angličtinu či jiný světový jazyk. Pokud totiž neznáte veškeré technické pojmy (a že je jich mnoho), mohli byste mít alespoň občas se 100% přesným porozuměním problém a některá slovíčka si museli dohledávat. Fantastická je také haptická odezva, která je natolik propracovaná, že se na ni blíže zaměřím v samostatném článku (stejně jako na 3D Audio či rychlé nahrávací časy). V každém případě umožňuje DualSense mnohem lepší prožitek z ovládání a jízdy obecně než ovladač PlayStationu 4 a je jasné, že nejlepší zážitek z nového Gran Turisma budete mít právě na PlayStationu 5.

Zhodnocení

Novému Gran Turismu se podle mě povedlo „odškrnout“ všechna políčka přání a očekávání, která jen hráči mohli mít. Těšit se můžete na fantastické vizuální zpracování, extrémně širokou nabídku vozů s ještě širšími možnostmi následných úprav i skvělý zážitek ze závodění (zvlášť s ovladačem DualSense). Letošní rok je na skvělé hry pro konzole PlayStation opravdu bohatý, což může vést k rozhodnutí si pořídit jen některé tituly, o tento skvost byste se však rozhodně neměli nechat ochudit, a to ani pokud autům zase až tak neholdujete.

Foto: Polyphony Digital

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze