Red Dead Redemption (2023)
test

Red Dead Redemption (2023)

Důstojný návrat na Divoký západ?

Po nepříliš povedeném remasteru Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition se společnost Rockstar Games rozhodla přistoupit k oživení další ze svých klasik, tentokrát z westernového prostředí. Jak se povedl návrat na Divoký západ sledující příběh Johna Marstona po dlouhých 13 letech od uvedení původní verze, který jsem testoval na konzoli PlayStation 5?

Společnost Rockstar Games má ve svém portfoliu hned několik fantastických her, které do velké míry revolucionizovaly či alespoň zásadně ovlivnily herní průmysl, přičemž jednou z nich je i titul Read Dead Redemption. Původní videohra vydaná v roce 2010 však letos dostala nikoliv remake či remaster, nýbrž pouhý port, což způsobilo samo o sobě docela velkou kontroverzi, zejména pak s přihlédnutím k poměrně ambiciózní ceně. Jak se tento port povedl a stojí vůbec za vaši pozornost?

Divoký západ neztratil na kouzle

Red Dead Redemption je pro některé hráče pouze převlečeným Grand Theft Auto situovaným do jiné doby a jiného místa. S tímto tvrzením nelze než nesouhlasit, zároveň je však pravdou, že se tvůrcům podařilo vytvořit svět Red Dead Redemption v natolik uvěřitelné a nesmírně propracované podobě, že je radost jej navštívit i v roce 2023. Ti, kteří původní titul hráli, si jistě vzpomenou nejen na hlavní příběhovou linku sledující osud odpadlíka Johna Marstona, ale také na nespočet nejrůznějších vedlejších misí. Některé se přitom vcelku otevřeně nabízí jako postranní mise, na jiné však můžete narazit jen díky správné shodě náhod. Ty nejoriginálnější pak odstartovala třeba jen na první pohled zcela nevinná interakce s pocestným během putování divokými prériemi.

I po tak dlouhé době (a po vydání regulérního druhého dílu, který třeba mě osobně už nedokázal zabavit stejně jako díl první, jenž měl lepší tempo a celkový spád) je tak radost vrátit se do této westernové hry a užívat si ji plnými doušky. Postava Johna Marstona je stále velmi zajímavá, jízda na koni, četné minihry nebo systém přestřelek stejně tak. I na dnešní poměry by si tak Red Dead Redemption zasloužil klidně 9/10, kdybychom hodnotili čistě zábavnost hry jako takové, ačkoliv je patrné, že některé herní mechaniky už ušly za 13 let pořádný kus cesty a věřím, že dnes by si s nimi stejní tvůrci poradili lépe.

Svízel znovu vydaných her ovšem spočívá v tom, že nestačí jen znovu „oživit“ původní titul tím, že se mu udělá reklama a ohlásí se, že znovu vychází. Hráči mají mnohem vyšší očekávání, často tak počítají s vylepšenou hratelností, dodatečným herním obsahem a výrazně vylepšenou audiovizuální stránkou. A v tomto ohledu bohužel Red Dead Redemption zklamal na plné čáře.

Vizuál plný zklamání

Na rozdíl od již zmíněného titulu Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition, který minimálně na začátku sužovalo až absurdní množství různých technických chyb, kvůli čemuž si hru v podstatě ani nešlo zahrát, tyto problémy Red Dead Redemption netrápí. Problém však spočívá v tom, že se vlastně jedná stále o tu stejnou hru jako před 13 lety.

Po uplynutí tak dlouhé doby by si takto významná hra rozhodně zasloužila remake (tedy stejnou hru kompletně předělat, postavit na novém enginu od začátku až do konce a výrazně ji vylepšit po všech stránkách) či alespoň remaster (tedy výraznější vizuální vylepšení). Red Dead Redemption je bohužel pouze port, nedočkal se tak ani jednoho. Namísto toho těží u testované verze pro PlayStation 5, kterou v této recenzi hodnotím, pouze z funkce zpětné kompatibility, kdy i starší hry mohou vypadat díky schopnostem konzole (upscalingu) lépe. Bohužel však ani ihned v době vydání nebyla k dispozici možnost hrát při 60 FPS ve 4K, která na PlayStation 5 dorazila až později formou aktualizace. I to dokazuje, jak málo práce si s tímto portem vývojáři dali.

Abych novince jen nekřivdil, sluší se zmínit, že logicky k nějakým vizuálním změnám oproti hraní stejné hry na PlayStationu 3 přeci jen došlo. Jedná již o zmíněný upscaling do 4K rozlišení s podporou 60 FPS, tedy větší plynulostí během hraní. Verze pro PlayStation 5 má rovněž nejlepší zobrazení stínů, avšak o ideálu krásy se rozhodně mluvit nedá, neboť jsou často nepřirozeně ostré a nepůsobí hezky. Nutno dodat, že vyobrazení stínů však nebylo nejsilnější stránkou ani u původní verze. Ostudou je rovněž grafika rozhraní, která využívá původního rozlišení 720p s výjimkou grafiky ovládacích prvků, které byly aktualizovány.

Tento port by si zasloužil přinejmenším vylepšení textur tváří postav, které by tak rázem dost „prokoukly“, stejně tak by pochopitelně mohlo být vylepšeno celé spektrum nejrůznějších prvků, ale proč by se tím Rockstar Games obtěžoval, když se nevěnoval ani naprostým základům... Paradoxně tak hra stále výrazně těží z toho, že vypadala v době vydání velmi dobře a i dnes je rozhodně „koukatelná“. Myšlenka na nevyužitý potenciál (toho, jak by hra mohla vypadat, kdyby si dal někdo skutečně záležet) je však o to smutnější.

Zhodnocení

Nový port hry Red Dead Redemption bych „doporučil“ pouze těm nejvíce skalním fanouškům, kteří si bez ohledu na cokoliv ostatního chtějí zahrát první díl, a překousnou tak i smutnou vizuální podobu. Za jediný klad lze hodnotit snad jen přidání podpory hraní s 60 FPS či kompletní obsah v podobě příběhového rozšíření Undead Nightmare a dalšího bonusového obsahu z edice Game of the Year Edition. Osobně však pro mě představuje tento port velké zklamání a další ostudu pro Rockstar Games.

Foto: Rockstar Games

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze