Dead Space
test

Dead Space

Remake, který jde ostatním příkladem

Pokud máte slabost pro hororové klasiky, jako je Vetřelec s klaustrofobickou atmosférou a odpornými monstry, rozhodně byste neměli v herním světě opomenout Dead Space. Dnes již 15 let stará hra se dočkala kompletního přepracování, kdy byla vylepšena nejen po audiovizuální stránce, ale také byla upravena hratelnost. Jak se vše povedlo, to prozradím na řádcích níže.

Přelom letošního a loňského roku se zdá být hororovým hrám nakloněn. V prosinci se jednalo o The Callisto Protocol a nyní se dostal na pulty obchodů i dlouho očekávaný remake titulu Dead Space, díky němuž můžeme znovu prožít děsivé události odehrávající se na vesmírné lodi Ishimura. Stojí tento výlet za to, nebo už hra ztratila své kouzlo?

Udrží vás v napětí

Dead Space z roku 2008 je jednou z nejpopulárnějších hororových her, která si zasloužila své místo v síni slávy podobně jako třeba série Resident Evil nebo Silent Hill. Původní vydání, které jsem hrál ještě na konzoli PlayStation 3, mělo navíc na danou dobu přelomovou podporu české lokalizace formou titulků, což paradoxně nově vydaný remake nemá. Jedním z důvodů je právě kompletní přepracování hry, která dostala nejen nový grafický kabátek, ale také byla citlivě upravena po stránce hratelnosti či příběhu, začněme však popořadě.

Pokud jste Dead Space nikdy nehráli, vězte, že alespoň na začátku se jedná o klasický vesmírný horor, kdy se hlavní hrdina Isaac Clark dostane na vesmírnou loď, aby záhy zjistil, že zde něco není v pořádku. Chvíli nato následuje první konfrontace s ohyzdnými neřády (tzv. nekromorfy) usilujícími jemu i celé jeho posádce o život. Hra má i po tolika letech stále spád. Přestože budete v některých pasážích tak trochu přešlapovat na místě (víckrát se vracet do již navštívených prostorů), vůbec ničemu to nevadí, neboť se i na první pohled bezpečná oblast může během malé chvilky proměnit v krvavou noční můru.

Hlavní hrdina je nově nadabovaný.

Za to vděčíme jedné z inovací tohoto remaku, kterou je speciální systém Intensity Director AI zodpovědný za nasazování nových nepřátel i do již prozkoumaných prostorů. Chlubí se zhruba 1 200 různými způsoby, jak vás vyděsit, takže budete mít o zábavu postaráno. Neznamená to tedy, že se po úspěšném průchodu danou oblastí můžete bez obav vrátit, neboť na vás může odkudkoliv vyskočit nekromorf s čepelemi namísto končetin. Souboje s nimi jsou stále stejně zábavné, stejně jako pilování techniky jejich rychlého zastavení useknutím končetin.

Díky osvědčenému arzenálu zbraní, které nově mají i sekundární útoky, můžete nepřítele udolat několika různými způsoby. Ovšem zřejmě nic se nevyrovná plazmové pile, kterou lze jednotlivé končetiny precizně oddělit a nebezpečné nekromorfy plazící se po zemi následně poslat do věčných lovišť rozdupnutím toho, co z nich zbylo. Souboje s nepřáteli jsou skutečně zábavné, díky propracovanému systému jejich „krájení“, kdy na nich můžete trénovat své schopnosti přípravy carpaccia, a odřezávat tak skutečně kousek po kousku, i zásluhou variability nepřátel, s nimiž budete bojovat. Kromě řadových nekromorfů na vás totiž čeká i několik pěkně zpracovaných bossů, stejně jako menších druhů protivníků, kteří umí rovněž potrápit.

Audiovizuál hodný pochvaly

Pokud by vás dostatečně nevystrašily obludy rozeseté po vesmírné lodi Ishimura, pak vás zaručeně dostane právě samotný design lodi, který je plný temných zákoutí a strach nahánějících industriálních zvuků. Nově se lze po celé lodi pohybovat bez načítacích obrazovek dle chuti hráče, přičemž některé speciální oblasti se otevřou až později po získání dostatečných zkušeností. Těšit se však můžete na velmi pěkně a decentně rozšířené prostory původního Dead Space, které skvěle doplňuje soundtrack i ozvučení. Netřeba dodávat, že nejlépe si lze Dead Space vychutnat se sluchátky, ideálně v noci.

Velkou novinkou je pak změna u hlavního hrdiny, který je nově nadabovaný (v původním provedení hry nikdy nepromluvil), což na jednu stranu může mírně ubírat na sklíčené atmosféře, na stranou druhou však doplňuje hru a působí uvěřitelněji. Každopádně však hlavní hrdina Isaac není nijak užvaněný a nemá potřebu komentovat vše okolo sebe, jak tomu u mnoha moderních her bývá, což je jednoznačně dobře. Skuteční nadšenci pak mohou odemknout i alternativní konec, který je rovněž vítanou inovací.

Dalším vylepšením je pak úprava sekcí, kde dochází k volnému pohybu v nulové gravitaci, což se projevilo nejen na rozšířených možnostech pohybu, ale také změnilo herní zážitek při souboji s bossem. Úpravy však byly vždy provedeny velmi citlivě. Přestože působí gameplay moderně, stále si zachovává i to, co dělalo originální Dead Space tak populárním. Velkou roli hraje také zcela nový grafický kabátek, který využívá enginu Frostbite, vypadá tak velmi hezky. Nepostrádá různé speciální efekty, působivé nasvícení či animace ani možnost hrát ve 4K ve 30 FPS s ray-tracingem nebo zvolit 60 FPS při nižším rozlišení.

Zhodnocení

Remake Dead Space je skvělou ukázkou toho, jak lze 15 let starou hru oživit a s citem aktualizovat o vylepšenou hratelnost a parádní audiovizuál. Již nyní se navíc mluví o úspěchu nového remaku jakožto možného signálu k podobné aktualizaci dalších her z univerza Dead Space, případně vytvoření zcela nového dílu. Malou kaňkou na kráse je pak snad jen absence české lokalizace, která u prvního dílu nechyběla.

Foto: Electronic Arts

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze