Umělá inteligence (strojové učení) je dnes nasazována v mnoha oborech – od řešení složitých simulací a problémů až po docela obyčejné pořizování fotografií pomocí chytrého telefonu. Co když ale proti sobě postavíme dva týmy řízené umělou inteligencí, které necháme hrát zdánlivě jednoduchou hru na schovávanou?
Výsledky popsané na openai.com jsou skutečně zajímavé. Celkem proběhlo 500 miliónů kol, v nichž jednotlivé týmy vyvíjely nejrůznější strategie a proti-strategie. První 25 miliónů kol všichni pobíhali víceméně náhodně okolo a případná výhra nebo prohra byla spíše dílem štěstí. Pak se ale skrývající tým naučil používat svoje okolí, konkrétně krabice, díky kterým se mohl zabarikádovat v místnostech. O dalších 50 miliónů kol později se hledači naučili překovávat tyto překážky pomocí ramp, které si k nim dotlačili. „Pouhých“ deset miliónů kol stačilo schovávajícím na to, aby tomu zabránili tak, že rampy ukryjí uvnitř místností dříve, než se zabarikádují.
To nejzajímavější ale přišlo vzápětí. Umělá inteligence odhalila chybu prostředí, o které do té doby netušili ani samotní autoři experimentu – pokud se rampy natlačí proti zdi pod určitým úhlem, pak zmizí.
Podle autorů pokusu to skrývá naději do budoucna, kdy bychom mohli nasadit umělou inteligenci na řešení složitých problémů. Můžeme tak přijít na řešení, které by žádného člověka ani nenapadlo.