😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Víte, co je to „Efekt Bílého lotosu“? Aneb jak seriály mění to, jak cestujeme

Víte, co je to „Efekt Bílého lotosu“? Aneb jak seriály mění to, jak cestujeme
Fotografie: Jakob Owens, unsplash.com
  • Pokud se nějaké místo objeví v seriálu nebo filmu, okamžitě následuje prudký zájem turistů
  • Seriál Bílý lotos přitáhl zájem k Thajsku ještě dříve, než byl vysílán
  • Má to však i své stinné stránky

16. února se na streamovací platformě Max začala vysílat třetí řada populárního seriálu Bílý lotos. Tato fiktivní síť hotelů je dovolenkovým útočištěm pro vyšší třídu zahraničních turistů, u kterých rekreace na exotickém místě nepřinese ani tak úlevu, jako spíš akceleraci jejich problémů a nutnost vyrovnat se se svými vnitřními démony.

Tomuto seriálu se povedlo nejen získat si kritiku a diváky, ale také ovlivnit svět, ve kterém žijeme, konkrétně cestovní ruch. Zvýšení zájmu o cestování na Havaj hlásily tamní podniky už po první řadě. Hotel Four Seasons Resort Maui ve Wailea na Havaji, uvedl, že meziročně zaznamenal 425% nárůst návštěvnosti webových stránek a 386% nárůst kontroly dostupnosti. Sicilský hotel Four Seasons San Domenico Palace v sicilské Taormině, kde se natáčela druhá série, byl po svém znovuotevření po šest měsíců obsazen a stále láká hosty, kteří chtějí okusit životní styl Bílého lotosu.

A co se třetí řady týče, ta ještě ani nedorazila na naše obrazovky a už je vidět její dopad. Rezervační platformy hlásí okamžitý nárůst vyhledávání a letecké společnosti včetně Finnair přidávají další týdenní lety na Phuket. Portál Hotels.com zaznamenal 40% nárůst zájmu o rezervace hotelu Four Seasons Resort Koh Samui, který je jedním z míst natáčení.

Tento efekt je známý už delší dobu. Turismus Nového Zélandu už dlouho žije z toho, že se zde natáčel Pán prstenů, Paříž je v obležení turistů vždy, když se zde natočí populární film nebo seriál, v poslední době například Emily in Paris. Jak podotýká BBC, výzkum ukázal, že přibližně každý pátý člověk přijíždí do Británie kvůli něčemu, co viděl v televizi. Nejnovější průzkum Visit Britain ukazuje, že devět z deseti návštěvníků Spojeného království je ovlivněno tím, co viděli ve filmu nebo v televizi. Tento efekt se prohloubil s nástupem streamovacích platforem, protože tzv. „binge“ sledování celých sérií najednou má na diváky větší dopad.

Zároveň má tento fenomén svou odvrácenou stránku, která je označována jako „overturismus“. Vzhledem k tomu, že filmy natáčené v Thajsku v minulosti způsobily prudký nárůst turistického ruchu, například kvůli mimořádné popularitě filmu The Beach s Leonardem Di Capriem v hlavní roli byla uzavřena zátoka Maya Bay, je poněkud překvapivé, že Thajsko nemá žádný plán, jak zmírnit případný nárůst turistického ruchu v důsledku této show.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze