Z 50 na 70 tun. Blue Origin zásadně posiluje svůj hlavní nosič New Glenn

Z 50 na 70 tun. Blue Origin zásadně posiluje svůj hlavní nosič New Glenn
Fotografie: Blue Origin
  • Společnost Blue Origin představila rozsáhlé upgrady rakety New Glenn, které zvýší výkon i frekvenci startů
  • Oba stávající stupně získají výkonnější motory BE-4 a BE-3U, přibudou i konstrukční a teplotní úpravy zvyšující znovupoužitelnost
  • Firma zároveň odhalila super-těžkou variantu New Glenn 9×4 s kapacitou přes 70 tun

Blue Origin oznámil, že stávající těžký nosič New Glenn projde výraznou modernizací a zároveň vznikne jeho nová super-těžká varianta označená jako New Glenn 9×4. Cílem je zvýšit nosnost, spolehlivost i tempo startů, a poskytnout zákazníkům více možností pro mise od nízké oběžné dráhy až po Měsíc a hluboký vesmír.


Blue Origin postupně zavede několik klíčových vylepšení, která se objeví už od mise NG-3 plánované na začátek příštího roku. Největší proměnou projde pohonný systém obou stupňů. Sedm motorů BE-4 na prvním stupni navýší celkový tah ze 3,9 na 4,5 milionu liber (zhruba z 17 200 na 19 900 kN). Druhá fáze pak dostane silnější dvojici motorů BE-3U, jejichž tah poroste z 320 000 na 400 000 liber.

Kromě motorů přibudou také znovupoužitelný aerodynamický kryt či výkonnější a znovupoužitelný tepelný štít, který urychlí přípravu prvního stupně na další let.

Nový obr: New Glenn 9×4

Největší novinkou ale je nová super-těžké verze rakety New Glenn označená 9×4. Čísla přitom odkazují na konfiguraci motorů – devět BE-4 na prvním stupni a čtyři BE-3U na stupni druhém. Tato verze se jednoznačně zařadí mezi nejvýkonnější rakety současnosti, když dokáže vynést:

  • 70+ tun na nízkou oběžnou dráhu (LEO),
  • přes 14 tun přímo na geostacionární dráhu,
  • přes 20 tun na translunární injekci (TLI).

Novinkou je také masivní 8,7metrový aerodynamický kryt, který překonává nejen standardní řešení použité u New Glennu (7 m), ale i současné špičky na trhu a konkurenci, jako je například Falcon Heavy od SpaceX (5,2 m).

Jak dodává space.com, Blue Origin zatím sice neuvedla přesný harmonogram vývoje verze 9×4, ale potvrdila, že nebude nahrazovat původní New Glenn 7×2. Oba modely budou fungovat vedle sebe, aby pokryly širší spektrum misí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze