Z návrhu interiéru letadla s hybridním křídlem vám spadne brada

Z návrhu interiéru letadla s hybridním křídlem vám spadne brada
Fotografie: Nautilus
  • Nautilus Horizon kombinuje klasickou konstrukci a tzv. samokřídlo
  • Výsledkem je velkorysejší prostor pro pasažéry a výrobce se ho chystá využít Nautilus Horizon kombinuje klasickou konstrukci a tzv. samokřídlo
  • Výsledkem je velkorysejší prostor pro pasažéry a výrobce se ho chystá využít

Jasným trendem i v letecké dopravě je neustálý tlak na snižování emisí. Současná konstrukce, která spojuje trup a křídla, možná dosáhla všeho, co je možné. Dalším stupínkem v evoluci civilního letectví je přechod k novým typům konstrukcí. Za aerodynamicky nejefektivnější konstrukční konfigurace s pevnými nosnými plochami se považuje tzv. samokřídlo, které určitě dobře znáte jako „neviditelný“ bombardér B-2 Spirit. Problémy s jeho ovladatelností jsou však takové, že se nasazení do civilní praxe nejspíše jen tak nedočkáme.

Jako vždy tedy přichází na řadu kompromis mezi současným stavem, který se označuje jako letoun s hybridním křídlem. Letoun s touto koncepcí má trup, který netvoří samostatnou část, ale přechází plynule v křídlo. Pro tuto konstrukci se používá anglický název Blended Wing Body (BWB). Dalším označením této koncepce je Hybrid Wing-Body (HBW).

Takové letadlo by bylo schopné generovat větší vztlak a při pohybu vzduchem by se potýkalo s menším odporem. Co se týče vnitřního prostoru, protože se nejedná o malou trubku s křídly po stranách, mělo by poskytovat mnohem více vnitřního prostoru pro lidi. A právě to je předmětem studie, kterou zveřejnil server (autoevolution.com). Ten cituje zdroje výrobce Nautilus ohledně jeho modelu Horizon.

Při maximální kapacitě bude Horizon schopen přepravit 250 cestujících, ale zatím máme možnost nahlédnout pouze do dvou dalších konfigurací. První by měla být pro 196 cestujících - 40 z nich by mělo sedět na sedadlech první třídy s roztečí 96 cm, 48 na sedadlech Economy+ s roztečí 86 cm a 108 na sedadlech Economy s roztečí 79 cm.

Společnost Natilus uvádí, že sedadla jsou široká 50 cm a nabízejí obrovský prostor pro hlavu 228 cm. V poloze vleže se prodlouží na 198 cm. Toto uspořádání je také vybaveno osmi únikovými dveřmi a až čtyřmi toaletami.

Každé letadlo Horizon lze nakonfigurovat tak, aby obsahovalo tři videokonferenční moduly, z nichž každý je plně vybaven hardwarem a připojeními, které umožňují uskutečňovat videohovory i audiohovory. V případě potřeby bude zavedeno tzv. klubové sezení, které umožní rodinám, kolegům a přátelům zůstat si během dlouhých letů nablízku. Ekonomická sedadla v tomto letadle budou vybavena 15palcovými informačními a zábavními systémy na zadních sedadlech, aby cestující nemuseli myslet na nic jiného. Na palubě bude inteligentní systém osvětlení, který lze přizpůsobit tak, aby napodoboval přirozené nebo okolní světlo, a který lze dokonce synchronizovat s informačním a zábavním systémem.

Nautilus chce s produkcí tohoto letadla začít začátkem příští dekády. Oproti srovnatelným modelům, jako je Boeing 737 Max nebo Airbus A320 má spotřebovat o čtvrtinu méně paliva, po započtení vyššího počtu pasažérů pak klesnou náklady na hlavu až na polovinu. A to vše při využití stávající infrastruktury letišť- Není divu, že Nautilus označuje Horizon jako „zabijáka Boeingu“ – pokud bude interiér vypadat tak, jako na renderech, pak by se mu to mohlo povést.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze