Nové elektrické letadlo dokáže přepravit 90 pasažérů na vzdálenost až 800 km

Nové elektrické letadlo dokáže přepravit 90 pasažérů na vzdálenost až 800 km
Fotografie: Elysian
  • Společnost Elysian chce s letadlem E9X začít létat v roce 2033
  • Letadlo bude mít osm vrtulových motorů a rozpětí křídel téměř 42 metrů
  • Díky nulovým emisím výrazně pomůže snížit emise oxidu uhličitého v letectví

Emise vypouštěné do ovzduší dopravními prostředky jsou posledních několik let velkým tématem pro snížení oteplování Země. Elektrická auta nejsou už žádnou novinkou, ale elektrická letadla pro komerční využití zatím vidět na obloze nemůžeme. Nový start-up Elysian to chce nyní změnit a pracuje na výrobě plně elektrického letadla, které dokáže přepravit až 90 pasažérů na vzdálenost 800 km. Je jasné, že se nejedná o žádnou velkou vzdálenost, ale i krátké lety představují vypouštění emisí a jejich náhrada by byla znát.

Nizozemská společnost chce začít létat s letadlem, které pojmenovala E9X, v roce 2033. Podle samotné společnosti by nasazení těchto letadel mohlo snížit emise oxidu uhličitého v letectví až o 20 %. Letadlo bude poháněné baterií 360 Wh/kg a nebude produkovat žádné emise. Letadlo je zatím pouze na papíře. Elysian chce nejdříve do několika let postavit zmenšený model a prototyp letadla pak do roku 2030. Letadlo bude vypadat podobně jako starší modely s turbovrtulovými motory.

E9X bude mít celkem osm vrtulových motorů a rozpětí křídel bezmála 42 metrů, což je podle CNN více, než má Boeing 737 nebo Airbus A320 – ačkoliv mohou přepravit o mnoho více cestujících. Letadlo bude mít tenčí trup, čímž dostane lepší aerodynamické vlastnosti. Baterie budou uloženy z větší části v křídlech, jelikož představují významnou část hmotnosti celé konstrukce.


Letadlo bude konstruováno tak, aby zapadlo do aktuální letištní infrastruktury a nebylo tak potřeba žádných speciálních úprav. Jedinou změnou bude dobíjení baterií místo tankování. „Naším cílem je nyní maximální doba nabíjení 45 minut, což by znamenalo o něco delší dobu vyřízení, než na jakou jsou některé letecké společnosti zvyklé, zejména nízkonákladoví operátoři. Ale to je horní hranice – průměrná doba bude kolem půl hodiny,“ uvedl pro CNN Reynard de Vries, ředitel designu a inženýrství společnosti Elysian. Letadlo bude mít kromě nulových emisí i další výhodu – bude výrazně tišší než klasická letadla. Může tak létat do oblastí, které jsou nyní kvůli emisím či hluku méně obsluhována.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze