Albert přináší do českého maloobchodu další důkaz o tom, jak lze využít umělou inteligenci v praxi. Po úspěšném pilotním projektu začal maloobchodní řetězec patřící do nadnárodní skupiny Ahold Delhaize, která sídlí v Nizozemsku a působí ve více než 10 zemích, v Česku plošně zavádět technologii strojového rozpoznávání nebalených potravin přímo na obsluhovaných pokladnách. Systém pomáhá pokladním přesněji a rychleji identifikovat ovoce, zeleninu nebo pečivo – bez nutnosti hledat čárový kód nebo ručně zadávat kód produktu.
Základem celého řešení je miniaturní kamera namířená na pokladní váhu. Ta ve zlomku vteřiny analyzuje vizuální data a pomocí algoritmů umělé inteligence rozpozná konkrétní potravinu. Pokud si systém není jistý, nabídne pokladní výběr z několika nejpravděpodobnějších možností – obsluha tak pouze klikne na správnou položku. Výsledkem je rychlejší obsluha zákazníků, méně chyb a menší zátěž pro zaměstnance.
Základem celého řešení je miniaturní kamera namířená na pokladní váhu.
Podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace Albertu, jde o součást širší digitální strategie: „Umělá inteligence u nás nachází uplatnění v řadě oblastí. Věříme v inovace, které mají smysl, a neustále hledáme způsoby, jak technologie využít k zefektivnění každodenního provozu.“
První v Česku
Albert je přitom prvním maloobchodním řetězcem na českém trhu, který tuto technologii nasazuje v praxi. Už dnes funguje na padesáti prodejnách a do konce roku má být dostupná ve všech 350. O krok napřed tak řetězec není jen v nasazení umělé inteligence na pokladnách, ale i v celkové automatizaci provozu.
Umělá inteligence se v Albertu totiž postupně prosazuje i v méně viditelných oblastech. Pomáhá například s optimalizací zásobování, automatizací administrativních úkonů (faktury, HR agenda) nebo řízením logistiky. S AI se navíc v Albertu setkáte i na úrovni podlahy – konkrétně v podobě čisticích robotů v prodejnách a distribučních centrech. „Roboti to u nás nemají snadné, tvoříme jim překážky a testujeme je v nejrůznějších situacích, abychom si o jejich možnostech a schopnostech udělali dokonalý obrázek a důkladně je prověřili,“ popisuje Zdeněk Vít. Pracují jak v noci na velkém čištění, tak i v průběhu dne, když je potřeba uklidit konkrétní znečištěný úsek dané prodejny. Pohybují se po vytyčené trase. Před zákazníky nebo i jinými překážkami se zastaví, chvíli počkají a poté je objedou.