Nakupujete potraviny v akcích? Jaké taktiky obchody využívají, abyste utratili více?

Nakupujete potraviny v akcích? Jaké taktiky obchody využívají, abyste utratili více?
Fotografie: pixabay.com
  • Obchodní řetězce využívají taktiky, které nabádají kupující k větší útratě
  • Zboží ve slevě je doplněno o zboží bez slevy, které taktéž láká k nákupu
  • Umístění zboží v regálech je velmi důležité a do určité míry ovlivňuje, jak se bude prodávat

Každý týden lákají obchodní řetězce na nové slevy, kterými chtějí zvýšit svoje tržby. Někteří nakupují tak, že jsou schopní obíhat obchody a nakupovat pouze zboží ve slevě. Jiní zvolí obchod dle toho, co se zrovna nejvíce hodí.

Je ale jasné, že obchod vám nechce prodat jen zboží ve slevě, ale i jiné. A k tomu využívá taktiky, které nejsou nijak podvodné, ale mohou vás lehce donutit koupit si něco, co nepotřebujete, nebo zboží, které je dražší, než jaké byste obvykle koupili. Na co si tedy při nakupování dát pozor a jak vybírat jednotlivé zboží?

1+1 nebo 2+1

Tuhle akci určitě znáte – nakupte jeden nebo dva kusy a další máte zdarma. Je to jednoduchý trik obchodu, jak vás donutit nakoupit za více peněz. Sice máte více zboží, ale je také možné, že jej vlastně nepotřebujete. Pokud jde o trvanlivé potraviny nebo drogerii, pak je nákup o zvážení. Jestliže se ale jedná například o zeleninu, snaží se vám obchod podle cnbc.com vnutit myšlenku, že ušetříte tím, že nakoupíte více. Stejně tak psychologicky funguje doprava zdarma nad určitou částku. Vzpomeňte si, zda jste někdy nedali do košíku více zboží jen proto, abyste ušetřili na dopravě.

Regál s kávou

Zboží ve slevě umístěno vedle neakčního

Akční zboží většina obchodů umísťuje tak, aby bylo vidět. Najdete ho většinou na několika místech a nejčastěji v čele regálu. Cíl je jediný – upoutat pozornost nakupujícího. Jenže akční zboží není jediné, které je v těchto regálech umístěno. Většinou jde o zboží, které to akční doplní nebo se jedná o podobný druh. Pokud je tedy v akci například rum, je vedle něj umístěna cola za plnou cenu. V případě, že je ve slevě káva, hned vedle je i jiný druh, ale podstatně dražší. Ten, kdo si dává pozor, co vkládá do košíku, se splést nemůže, ale pokud se nepodíváte pořádně, můžete sáhnout vedle a vzít klidně dvakrát dražší produkt.

Akce není sleva

Jde pouze o slovíčkaření, ale pokud prodejna použije slovo akce, nemusí se jednat o zlevněné zboží. Obchody u nás mají již povinnost uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní, což dost usnadňuje orientaci mezi slevou a uměle vytvořenou akcí. Vždy tuto cenu kontrolujte, jelikož v některých případech zboží není vůbec zlevněno. Pro běžného spotřebitele představuje slovo akce a sleva to samé, tedy zvýhodněnou cenu zboží, bohužel tomu tak nemusí vždy být.

Umístění zboží do regálů

Obchod čas od času přemístí jednotlivé zboží na jinou plochu prodejny, a i to má svůj důvod. Pokud totiž chodíte do obchodu často, přesně víte, kde se jaké položky nacházejí. Pokud jej ale obchod přemístí, aniž byste chtěli, projdete více uliček a uvidíte více zboží. Podle autorfoods.com se zboží, které chce prodejna nejvíce prodávat, nachází v úrovni očí. Jedná se o položky s vyšší marží a zároveň jde o zboží, které zákazníci často kupují.

Všimněte si také, že ve spodní části naleznete levnější varianty. Jedná se o výrobky s nižší marží nebo nižší kvality. Může se také jednat o zboží prodávané pod značkou prodejny. Tyto výrobky ale nemusejí být nekvalitní. Často je vyrábějí „značkové“ firmy a mají tak stejný obsah jako dražší výrobek, který znáte pod určitou značkou. Vždy je tedy dobré číst složení a ne jen nakupovat podle obalu či ceny.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze