Už je to tady zase: Simpsonovi zase přesně předpověděli budoucnost, a to přesně před dvaceti lety. V roce 2004 měl premiéru díl „I, (Annoyed Grunt)-Bot“, ve kterém se Homer snaží sblížit s Bartem závodech, kde spolu zápasí roboti. Jak ale Homer velice rychle zjistil, robotika není zas až tak jednoduchý obor, a tak celou věc vyřešil po svém – schoval se do útrob svého robota-zabijáka a tímto podvodem pak naprosto deklasoval svoji konkurenci.
O dvě dekády později se Elon Musk chce na akci pro novináře a investory pochlubit nejen budoucností individuální a hromadné dopravy, ale také tím, co všechno zvládne jeho humanoidní robot Optimus. Jako první nápad přijde na mysl nechat ho obsluhovat hosty, aby celá akce měla takový ten sci-fi nádech a nikdo nebyl na pochybách, že kvůli tomuhle robotovi jednou skončí na dlažbě zástupy lidí.
Playing charades with the Tesla Optimus robot last night. This is either the single greatest robotics and LLM demo the world has ever seen, or it's MOSTLY remote operated by a human. No in between. pic.twitter.com/vCqzk8DDdO
— Marques Brownlee (@MKBHD) October 12, 2024
Dělat barmana nebo servírku zní zdánlivě jednoduše, ale každý, kdo si takovou práci byť jen na brigádě zkusil, vám potvrdí opak. Stejně jako každá práce s lidmi chce cvik, odhodlání i určité vlastnosti. Proto všechny překvapilo s jakou elegancí a samozřejmostí roboti tuto roli zvládají. Byli možná až moc dokonalí, což přimělo některé novináře, aby pátrali zevrubněji. A nemuseli hledat dlouho: nedaleko každého robota stál lidský operátor, který mu pomáhal se složitými úkony, zejména při onom podávání drinků, chůzi měl robot zvládat „autonomně“.
Byla by to dobrá anekdota, na jaké jsme od Elona Muska zvyklí. Jenže méně zábavné je, že podobných případů přibývá, a to i mezi nejzvučnějšími jmény oboru. Kupříkladu na jaře vyšlo najevo, že Amazon ve svém obchodě budoucnosti jenom předstírá, že vám nákupy počítá umělá inteligence jen podle záběrů z kamer. Ve skutečnosti totéž dělala armáda indických operátorů, kteří nakonec vyšli dráž, než kdyby Amazon zaměstnal americké pokladní a prodavače.
A takto bychom mohli pokračovat dále: akce zvučných jmen jako je Apple nebo Google už ani tak nepředstavují konkrétní výrobky nebo služby, jako spíš připomínají volné filozofování na téma „jak by naši nabídku mohla proměnit umělá inteligence“. Spíše než o sdělení pro zákazníky jde o vzkaz pro investory, že se na této oblasti pracuje a jejich akcie tak „zaručeně porostou“. A když nepomůže takový slib, tak nastoupí robot převlečený za robota – a nic na tom nezmění fakt, že Tesla tento dvacet let starý vtípek označuje jako „teleoperaci“.