Pokud se v následujících dnech či týdnech chystáte do zahraničí, kde budete platit kartou své banky – a to jak debetní, tak i kreditní – doporučujeme se před cestou pojistit. A teď nemyslíme pojištění karty, ale pojištění proti nepříjemnostem, které by vás v zahraničí mohly potkat. Mluvíme o nahlášení pobytu v zahraničí u své banky, která následně nebude blokovat vaše platby v domnění, že jde o podezřelé transakce.
Minuta na telefonu vám ušetří starosti
Ano, ne každý volá do své banky rád, ovšem tento telefonát vám může ušetřit spoustu starostí, zvláště v případě, že se v zahraničí neobjevujete příliš často. Důvod je jednoduchý – každá transakce je bankou interně vyhodnocována a pokud banka narazí na potenciální problém, transakci zamítne. To znamená, že platba neproběhne a u obchodníka budete muset zvolit náhradní způsob, jak útratu uhradit, což může způsobit dodatečné problémy.
Je důležité si uvědomit, že obdobný problém může nastat i u virtuálních peněženek a různých fintechů. Pokud máte například kartu uloženou v Peněžence Google nebo v Apple Pay, může být platba rovněž odmítnuta, protože v peněžence je uložená digitální podoba vaší primární karty, tedy té, kterou vám vydala vaše banka.
Bankovní instituce vám nikdy přesně neřekne, proč k blokaci došlo. Jsou však situace, které lze chápat i z pohledu klienta – pokud se prakticky neustále pohybujete na určitém území (například ve městě svého bydliště v České republice) a karta je najednou využívána v zahraničí, například při dovolené, banka může zpozornět a platby automaticky blokovat, dokud se s ní nespojíte a situaci nevysvětlíte. Možná vám to může přijít jako omezující faktor, ovšem banka jedná s cílem chránit vaše finance. Obdobný případ může nastat i v situaci, kdy se chystáte kartou zaplatit větší obnos na internetu – a to i za předpokladu, že váš denní či týdenní limit není překročen. Banka i tak může platbu zablokovat.
Jak to tedy řešit správně?
Ve své podstatě je to jednoduché – stačí zavolat na infolinku vaší banky a operátorovi sdělit, že se chystáte do zahraničí, nahlásit datum své návštěvy a o zbytek se postarají zaměstnanci banky. Ti vyplní formulář, který slouží jako ověření pro pracovníky starající se o detekci pochybných plateb. Takový telefonát obvykle zabere maximálně minutu či dvě, může však ve výsledku ušetřit spoustu starostí.
Výjimky existují
Pokud patříte mezi dobrodruhy a každý týden se nacházíte na jiném místě, vaše banka si postupem času „zvykne“ a obvykle platby neblokuje ani v případě, že jí zahraniční cestu nenahlásíte. Všeho ale s mírou – banka může zablokovat jakoukoli platbu kartou, která se jí zdá podezřelá, například v domnění, že vám kartu někdo odcizil nebo (v tom horším případě) naklonoval. Především v zemích, kde jsou problémy s kyberkriminalitou dobře známé, mohou podobné blokace přicházet častěji, než když si například uděláte výlet z České republiky k našim sousedům a uhradíte pár eur za nákup v obchodním domě.