Mohlo by se zdát, že psát o eskapádách a nejrůznějších výrocích Elona Muska na jím vlastněné sociální síti X už nemá valný smysl. Tentokráte však ano, protože jde o velké peníze. A když říkáme velké, myslíme tím 75 miliónů dolarů, tedy více jak 1,6 miliardy korun. Zhruba natolik vyčíslil škodu list nytimes.com.
Vše začalo už před dvěma týdny. Elon Musk se tehdy zapojil do jedné debaty. Jeho předřečník formuloval konspirační teorií, že „Židé podporují různé skupiny, které pak cíleně vyvolávají nenávist vůči bílým“. Takový příspěvek na jeho síti mohl být nejenom volně vystaven, ale dokonce se pod něj podepsal sám Musk, který ho označil za „skutečnou pravdu“.
Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Více jak stovka firem, mezi nimi taková jména jako Coca-Cola nebo Microsoft, okamžitě pozastavila inzerci na této platformě. A s tím i platby za ně.
Kdo by čekal, že taktové peníze přimějí miliardáře Muska, který koupil Twitter za 44 miliard dolarů, k nějaké sebereflexi, ten se mýlil – zjevně jsou to pro něj drobné. V rozhovoru pro televizi CNBC se pak k celé kauze vyjádřil. Svůj původní výrok se sice snažil zmírnit. „Když se ohlédnu zpět, neměl jsem tomu člověku odpovídat,“ řekl Musk. Obvinil média, že se jeho vysvětlením nezabývala předtím, než se omluvil. „V podstatě jsem předal nabitou zbraň těm, kteří mě nenávidí, a pravděpodobně i těm, kteří jsou antisemité, a za to se docela omlouvám. Nebyl to můj záměr.“ Řekl, že jeho nedávná návštěva Izraele nebyla reakcí na kritiku jeho příspěvků a že mu nevadí, že je terčem opovržení. Poté se pustil do rozvláčného a nejasného vysvětlování toho, co prý měl ve skutečnosti na mysli.
Když ale došlo na to, jaký dopad bude mít omezení inzerce na chod sociální sítě X, servítky si naopak nebral. „Doufám, že přestanou. Nekupujte reklamu,“ řekl Musk v rozhovoru s Andrewem Rossem Sorkinem. „Jestli se mě někdo bude snažit vydírat reklamou, vydírat penězi, ať se jde vycpat. Jděte se bodnout. Je to jasné? Doufám, že ano.“ Zbytek rozhovoru se nesl v takovém duchu, že je Musk smířen s případným koncem sítě X. „Bojkot reklamy způsobí, že společnost zanikne,“ řekl doslova.