Směrnice Evropské unie o platebních službách PSD2 (Payment Services Directive) vstupuje v platnost již tuto sobotu 14. září. Co nového přináší pro spotřebitele a s čím se v následujících dnech setkáme, se dozvíte v našem článku.
V prvé řadě bude nově pro všechny mobilní a online platby vyžadováno takzvané „silné ověření klienta“, které má vést ke zvýšení bezpečnosti prováděných transakcí.
Od 14.9. se může stát, že při bezkont. platbě do 5️0️0 ️Kč bude karta zamítnuta. Stačí platbu zopakovat a kartu vložit do plateb. terminálu. Důvodem je nový způsob ověřování plateb daný evropskou legislativou, na kterou ne všechny obchody stihnou platební terminály připravit. pic.twitter.com/8h6teGStXb
— MONETA Money Bank (@MONETAMoney) September 9, 2019
V praxi se jedná o dvoufaktorové ověření spotřebitele, které je podle České národní banky vyžadováno: „při on-line přístupu k platebnímu účtu, při iniciaci elektronické platební transakce nebo při jakémkoli úkonu prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, který by mohl vést k riziku platebního podvodu nebo jiných zneužití.“
Z praktického hlediska to bude pro spotřebitele znamenat alespoň ze začátku v některých případech spíše starost navíc. Například při placení kartou v kamenném obchodě bude nově po pěti transakcích bez ověření vyžadována autorizace uživatele. Zákazník bude muset v takovém případě kartu vložit do terminálu a platbu potvrdit PIN kódem.
Česká národní banka navíc upozorňuje i na možný výskyt problémů při platbě fyzickou platební kartou v kamenných prodejnách. Při placení kartami do výše 500 Kč může dojít k zamítnutí bez udání důvodu. V takovém případě je rovněž potřeba kartu vložit do terminálu a zadat PIN.
Sdělení pro spotřebitele a obchodníky v souvislosti s novými pravidly pro karetní platby – ČNB upozorňuje, že při platbách uskutečněných fyzickou platební kartou mohou od 14. 9. nastat v některých případech komplikace. https://t.co/MQWuEvQq1W #CNB_cz
— Česká národní banka (@CNB_cz) September 11, 2019
K ověření je třeba použít alespoň dva bezpečnostní faktory ze tří různých kategorií, přičemž každý z těchto faktorů musí pocházet z jiné kategorie. Konkrétně se jedná o:
- Znalost – například heslo nebo PIN kód, který může znát pouze uživatel
- Držení – například zaslání ověřovací SMS
- Inherence – biometrická informace, jako je například otisk prstu či sken oka
Naštěstí však v některých případech, jako je například placení parkovného či zakoupení jízdenky do MHD, evropská směrnice umožňuje výjimku a spotřebitele nebude „trápit“ vyžadováním všech ověřovacích faktorů. Nutno podotknout, že většina bankovních institucí řeší toto nařízení pomocí aplikace, například mKlíč u MBank či George klíč u České Spořitelny, která nově umožní potvrzovat platby pomocí mobilního telefonu otiskem prstu nebo rozpoznáním obličeje (Face ID).
V klidu mohou být rovněž uživatelé účtů Apple Pay a Google Pay. Obě dvě tyto služby by měly již v současnosti fungovat v souladu s požadavky PSD2.
Přivítejte @equabankcz ve Spendee ????!
— Spendee (@spendeeapp) May 9, 2019
Díky naší PSD2 licenci si nyní do Spendee můžete připojit již 8 českých bank a zažít skutečný multibanking. ????
Vyzkoušejte bezpečnější a rychlejší napojení bank ve Spendee: https://t.co/to9PYitsE6 pic.twitter.com/uGNYrkhixt
Další výhodou, kterou přináší směrnice PSD2, je povinnost bankovních institucí zpřístupnit své API (rozhraní umožňující komunikaci s aplikacemi), takže si mohou spotřebitelé propojit informace ze svých platebních účtů jako například aplikace Spendee. Pokud byste si rádi prostudovali kompletní znění nové směrnice, najdete jej na tomto odkaze.