Microsoft letos očividně zažívá zeštíhlovací kůru. Před pár týdny nám dal nepřímo vědět, že končí s vývojem svého mobilního operačního systému Windows 10 Mobile, který neudělal zrovna díru do světa, a nyní končí rovněž Kinect. Pokud nevíte, co přesně Kinect je, jedná se v podstatě o chytrou kameru zachycující pohyb, kterým ovládáte videohry na Xboxu. Avšak po sedmi dlouhých letech minimálního množství skutečně dobrých her Kinect končí. Pro hráče toho moc neudělal, ale jeho technologie do značné míry ovlivnila mnohá jiná technologická odvětví.
Důkazem toho je i jeho počáteční popularita, kdy se stal v roce 2011 nejrychleji prodávaným spotřebním zařízením na světě. Tehdy se denně prodalo přes 130 tisíc Kinectů, a to po dobu dvou měsíců. Dnes je po světě rozeseto kolem 36 milionů zařízení.
Poprvé byl Kinect představen na videoherní konferenci E3 2009 pod kódovým označením „Project Natal“. Jednalo se o slibnou technologii, jež využívala infračervené mapování pro snímání 3D objektů v místnosti a zároveň i pohyby lidí v ní. Krom toho zařízení reagovalo i na hlasové pokyny. Zařízení bylo odpovědí Microsoftu na tehdy populární pohybové ovládání konzole Wii od Nintenda, avšak hráči nové zařízení nepřijali se zrovna otevřenou náručí. Her, které Kinect pořádně využívaly, vzniklo za sedm let jeho existence jen malé množství a z nich jen mizivé procento bylo opravdu dobrých.
Kinect tak sice selhal jako videoherní příslušenství, ale jeho technologie se postupně začaly využívat i pro jiné účely. Kinect se tak stal prvním základním kamenem pro větší a lepší inovace. Kupříkladu dnešní brýle pro virtuální realitu jsou založeny na sledování vašeho pohybu a rozpoznání hloubky prostředí. Přesně na to se kdysi soustředil jako první právě Kinect, bez kterého by dnes sledování vašeho pohybu ve VR nemuselo být ani zdaleka tak přesné. Koneckonců sám Microsoft používá kamery z Kinectu ve svých revolučních brýlích pro rozšířenou realitu zvaných HoloLens.
Technologie Kinectu paradoxně nachází největší uplatněn v novém iPhonu X od Applu, kde jej budou používat miliony uživatelů. Apple totiž v roce 2013 koupil společnost, jež vyvinula technologii rozpoznání 3D objektů a hloubky PrimeSense pro Kinect. Nový TrueDepth senzor od Applu kupříkladu využívá infračerveného světla a senzorů pro precizní měření hloubky i zlepšení fotografií. Je tak prakticky pouze zmenšenou verzí Kinectu na přední straně iPhonu X jakožto nové bezpečnostní řešení rozpoznání obličejezvané Face ID.
Části Kinectu však najdeme i mimo spotřební oblast. Jeho senzory jsou využívány v celé řadě vědeckých a výzkumných oblastí, ať už se jedná o mapování dinosauřích fosilií, zjišťování, jak interagují lidoopi s technologiemi, či pomoc v lékařském vzdělávání. Herní Kinect tak letos sice definitivně skončil, ale s jeho odkazem se budeme setkávat čím dál častěji.
Zdroje: mashable.com, theverge.com