Ještě než se rozpoutalo současné šílenství okolo umělé inteligence, respektive jejich generativních schopností pomocí velkých jazykových modelů, mělo být „další velkou věcí“ metaverse a nejrůznější způsoby, jak se k němu připojit pomocí rozšířené nebo virtuální reality. Apple skutečně dotáhl do konce novou hardwarovou platformu, kterou reprezentují jeho brýle Vision Pro a o totéž se snažil i Microsoft se svými HoloLens. Těm se sice podařilo získat pozornost a zájem armády, ale to Microsoftu paradoxně přineslo problémy.
Vedle tohoto nákladného hardwaru se ale Microsoft snažil rozvíjet i cenově dostupnější alternativu v podobě Windows Mixed Reality. Společnost Microsoft jej představila v roce 2017 jako svůj pokus konkurovat konkurentům v oblasti VR, jako je HTC a Oculus, který nyní vlastní společnost Meta. Tato technologie nás zaujala hned při svém prvním uvedení, protože nabízela možnost sdílené smíšené reality.
Platformu Microsoftu nakonec převzalo několik náhlavních souprav pro virtuální realitu, například HP Reverb G2 a další soupravy vyráběné společnostmi Acer, Asus a Samsung. Aplikace Windows Mixed Reality Portal umožňovala přístup k hrám, zážitkům a spoustě aplikací souvisejících s produktivitou práce.
Míra přijetí však nebyla taková, jak by si asi vedení firmy přálo. Microsoft proto na svém webu oznamuje, že tuto platformu ukončuje. Konkrétně jde o software pro Windows Mixed Reality, aplikaci Mixed Reality Portal a přidruženou aplikaci Steam VR. Platforma ještě nezanikla, ale Microsoft tvrdí, že bude „odstraněna v některé z budoucích verzí systému Windows“.
Společně se zastavením vývoje HoloLens to vypadá, že Microsoft opouští své plány na „ovládnutí virtuálního prostoru“ a bude se více soustředit na jiné aspekty své činnosti.