Kdyby helikoptéra měla děti s letadlem… To není vtip, ale Racer od Airbusu

Kdyby helikoptéra měla děti s letadlem… To není vtip, ale Racer od Airbusu
Fotografie: Airbus
  • Nový letoun má jak hlavní rotor, tak křídla s vrtulemi
  • Může tak startovat z místa, ale je rychlejší než civilní i armádní helikoptéry
  • Airbus demonstroval schopnosti prototypu a nyní shání zájemce

Pokud se nebudete dívat pozorně, vypadá Racer jako běžný vrtulník s lehce futuristickými rysy. Při bližším pohledu však zjistíte, že má obě křídla a dva dopředu směřující rotory. To znamená, že může vzlétnout vertikálně jako vrtulník a letět rychle jako letadlo. A když říkáme rychle, je to pravdu rychle: Racer může dosáhnout rychlosti přes 400 km/h. Tím překonává civilní vrtulníky, které létají rychlostí kolem 200 km/h. Je dokonce rychlejší než vojenské vrtulníky Black Hawk (295 km/h) nebo Chinook (302 km/h).

Tento model by tak mohl urychlit reakci pátracích a záchranných týmů a zdravotnického personálu. Mohl by se dokonce používat jako kyvadlová doprava mezi městy.

Samozřejmě, v dnešní době už nestačí být jenom nejrychlejší, ale i udržitelný. Racer byl vyvinut v rámci evropského programu Clean Sky 2, který podporuje rozvoj letecké dopravy s nižšími emisemi. V rámci této iniciativy musel Racer prokázat 20% snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého ve srovnání s konvenčním letadlem stejné hmotnosti. Splnění těchto cílů bylo prokázáno během testovacích letů v průběhu dubna.


To znamená, že se Racer mohl předvést před širší a odbornou veřejností. Letová ukázka proběhla na základně Airbus Helicopters v Marignane v jižní Francii. Podle agentury Reuters se jí zúčastnilo přibližně 150 vedoucích pracovníků v oboru, politiků a zástupců Evropské unie.

V zákulisí této akce šlo o jediné: sehnat dostatek zájemců, kteří by zaplatili výrobu. I když výzkum a vývoj tohoto letounu stál 200 miliónů eur, o jeho budoucnosti rozhodne až zájem trhu. Konkurují mu totiž systémy náklopného rotoru, který spočívá v otočení bočních rotorů o 90 stupňů nahoru a pak dopředu. Toto řešení je ale komplikovanější, z čehož plyne i vyšší cena a náklady na údržbu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze