Pokud se nebudete dívat pozorně, vypadá Racer jako běžný vrtulník s lehce futuristickými rysy. Při bližším pohledu však zjistíte, že má obě křídla a dva dopředu směřující rotory. To znamená, že může vzlétnout vertikálně jako vrtulník a letět rychle jako letadlo. A když říkáme rychle, je to pravdu rychle: Racer může dosáhnout rychlosti přes 400 km/h. Tím překonává civilní vrtulníky, které létají rychlostí kolem 200 km/h. Je dokonce rychlejší než vojenské vrtulníky Black Hawk (295 km/h) nebo Chinook (302 km/h).
Tento model by tak mohl urychlit reakci pátracích a záchranných týmů a zdravotnického personálu. Mohl by se dokonce používat jako kyvadlová doprava mezi městy.
Samozřejmě, v dnešní době už nestačí být jenom nejrychlejší, ale i udržitelný. Racer byl vyvinut v rámci evropského programu Clean Sky 2, který podporuje rozvoj letecké dopravy s nižšími emisemi. V rámci této iniciativy musel Racer prokázat 20% snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého ve srovnání s konvenčním letadlem stejné hmotnosti. Splnění těchto cílů bylo prokázáno během testovacích letů v průběhu dubna.
Airbus Helicopters’ Racer is off to a flying start
— Airbus Newsroom (@AirbusPRESS) April 25, 2024
Read the press release: https://t.co/UTJzQtOn9Y pic.twitter.com/XbGVWQZ45U
To znamená, že se Racer mohl předvést před širší a odbornou veřejností. Letová ukázka proběhla na základně Airbus Helicopters v Marignane v jižní Francii. Podle agentury Reuters se jí zúčastnilo přibližně 150 vedoucích pracovníků v oboru, politiků a zástupců Evropské unie.
V zákulisí této akce šlo o jediné: sehnat dostatek zájemců, kteří by zaplatili výrobu. I když výzkum a vývoj tohoto letounu stál 200 miliónů eur, o jeho budoucnosti rozhodne až zájem trhu. Konkurují mu totiž systémy náklopného rotoru, který spočívá v otočení bočních rotorů o 90 stupňů nahoru a pak dopředu. Toto řešení je ale komplikovanější, z čehož plyne i vyšší cena a náklady na údržbu.