Byl Concorde posledním svého druhu, nebo se nadzvuková rychlost vrátí do civilního letectví? Lidé z Boom Supersonic na tuto otázku odpovídají jednoznačně ano. Jejich prototyp nadzvukového letounu XB-1 byl oficiálně představen v roce 2023, loni podnikl úspěšný let podzvukovou rychlostí a na konci ledna společnost oznámila možná nejdůležitější milník v jeho kariéře – pokoření zvukové bariéry.
History in the making. On Jan. 28, 2025, XB-1 officially broke the sound barrier.
— Boom Supersonic (@boomaero) January 28, 2025
Flying Mach 1.122 (652 KTAS) at 35,290 ft. over the Mojave Desert, Boom’s supersonic demonstrator jet ushered in a new era of supersonic flight.
Watch the full recorded livestream:… pic.twitter.com/npCl2wYaFV
Letoun při testovacím letu vystoupal do výšky více než 10 kilometrů a dosáhl rychlosti 1207 km/h, což se v letectví označuje jako Mach 1,122.
To je však teprve začátek. Sériově vyráběný letoun, který bude z XB-1 vycházet, by měl dosahovat rychlosti až 1,7 Mach, tedy asi dvakrát vyšší, než jaké dosahují dnešní proudová letadla. Na palubě přitom bude sedět až 80 platících zákazníků.