Virgin Atlantic podnikl let na udržitelné letecké palivo přes oceán

Virgin Atlantic podnikl let na udržitelné letecké palivo přes oceán
Fotografie: Virgin Atlantic
  • SAF je náhradou fosilního leteckého paliva
  • Vyrábí se z odpadních produktů

Letecká společnost Virgin Atlantic v tiskové zprávě oznámila, že podnikla transatlantický let na 100% udržitelné letecké palivo (SAF). Let odstartoval z londýnského letiště Heathrow a směřoval na letiště JFK v New Yorku. Šlo o vyvrcholením roční spolupráce, jejímž cílem bylo prokázat, že SAF je bezpečnou náhradou fosilního leteckého paliva, kompatibilní s dnešními motory, letadly a palivovou infrastrukturou.


SAF hraje významnou roli v dekarbonizaci dálkové letecké dopravy a v cestě k dosažení nulové spotřeby do roku 2050. Palivo vyrobené z odpadních produktů přináší v průběhu životního cyklu až 70% úsporu emisí CO2 a zároveň funguje stejně jako tradiční letecké palivo, které nahrazuje. Zatímco jiné technologie, jako je elektrický a vodíkový pohon, jsou vzdáleny ještě desítky let, SAF lze používat již nyní.

V současnosti SAF představuje méně než 0,1 % celosvětového objemu leteckého paliva a palivové normy povolují v komerčních tryskových motorech pouze 50% podíl SAF. SAF používaný v letadle Flight100 je unikátní dvojí směs: 88 % HEFA (hydroprocesované estery a mastné kyseliny) dodávané společností AirBP a 12 % SAK (syntetický aromatický petrolej) dodávané společností Virent, dceřinou společností Marathon Petroleum Corporation.


HEFA se vyrábí z odpadních tuků, zatímco SAK se vyrábí z rostlinných cukrů, přičemž zbytek rostlinných bílkovin, oleje a vláken pokračuje v potravinovém řetězci. K dosažení nulové spotřeby do roku 2050 je třeba využít inovace a investice potřebné pro všechny dostupné suroviny a technologie, aby se maximalizovaly objemy SAF, a také pokračovat ve výzkumu a vývoji potřebném k uvedení nových letadel s nulovými emisemi na trh.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze