Léčba rakoviny za pomoci vlastních geneticky upravených buněk? Již brzy realita

Fotografie: unsplash.com
  • Společnost ImmunoACT dostala povolení k první terapii T-buňkami CAR
  • Imunoterapie se zatím aplikuje pouze u pacientů, u kterých se projevil relaps specifického typu rakoviny
  • Klinická studie nyní zjišťuje, zda by terapie mohla být do budoucna použita i pro rakovinu prsu, plic nebo ledvin

Již ke konci loňského roku schválila Central Drugs Standard Control Organization (CDSCO) první terapii T-buňkami CAR (Chimeric Antigen Receptor). Jedná se o imunoterapii, za kterou stojí společnost ImmunoACT, která spadá pod společnost IIT z Bombaje. Podle ní je Indie na druhém místě v celosvětové úmrtnosti na rakovinu, a právě tato léčba by mohla zachránit pacienty, kteří onemocněli leukémií nebo rakovinou lymfatického systému.

Podle theprint.in byla léčba T-buňkami CAR pro určité druhy rakoviny poprvé schválena už v roce 2017 v USA a Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv doposud schválil 6 terapií od různých výrobců léčiv. V Americe se tato léčba pohybuje okolo 400 tisíc dolarů pro pacienta (9,3 milionu korun). ImmunoACT pojmenoval svoji terapii NexCAR 19 a je ve spojení asi s dvacítkou nemocnic, kde se pacienti mohou k imunoterapii registrovat.

Imunoterapie rakoviny funguje na principu podávání monoklonálních protilátek pacientům. Jedná se o speciální typy proteinů, které se vyrábějí v laboratořích. „V případě terapie T-buňkami CAR je typ bílých krvinek nazývaných T-buňky odstraněn z těla pacienta procesem zvaným aferéza a jsou geneticky upraveny tak, aby rozpoznaly rakovinné buňky, rychleji se množily a zůstaly delší dobu v těle pacienta,“ uvedl v rozhovoru onkolog Hasmukh Jain, který vedl klinické studie.

Celý proces léčby trvá několik týdnů a probíhá pod přísným lékařským dohledem v nemocnici. Tato buněčná terapie je zatím uplatňována pouze u pacientů, u kterých došlo k relapsu rakoviny krve nebo lymfomu. „V současné době také probíhá výzkum, který analyzuje, zda lze léčbu pomocí CAR T-buněčné terapie poskytnout v případě autoimunitních onemocnění, jako je lupus, roztroušená skleróza a revmatoidní artritida,“ uvedl vedoucí výzkumník genové terapie s tím, že zároveň také probíhají klinické studie, zda tato terapie bude moci být uplatňována na rakoviny, které jsou u populace rozšířené, jako je rakovina prsou, plic nebo ledvin.