NASA testuje virtuální kokpit pro nadzvukové letadlo X-59

2
NASA testuje virtuální kokpit pro nadzvukové letadlo X-59
  • Prototyp by měl vrátit nadzvukovou rychlost do civilního létání
  • Je výrazně tišší než jiná nadzvuková letadla
  • O výhled ven se postará kamera a displej s rozšířenou realitou

V souvislosti s NASA slýcháme především ohledně cest do kosmu. Ať už jde o oběžnou dráhu Země, plány na znovudobytí Měsíce a samozřejmě také cesty na Mars. Protože se však jedná o Národní úřad pro letectví a kosmonautiku, snaží se posunovat hranice lidských možností i v konvenčním létání v zemské atmosféře.

Jeden z jeho stěžejních projektů v této oblasti se jmenuje X-59. Do civilního letectví by se s jeho pomocí mohla vrátit nadzvuková rychlost. Tu už sice mezi lety 1976 a 2003 dosahoval Concorde, ale jeho hlučnost byla značným omezením ohledně dostupných letišť. X-59 by naproti tomu mělo být o dosti tišší, hlavně pak co se supersonického třesku týká.

Kromě toho bude letadlo jen málo připomínat současné stroje. Nyní se například testuje eXternal Visibility System (XVS), který pilotům rozšíří možnosti výhledu z letadla. Ve zkratce jde o 4K kameru, která je zavěšena pod letadlem a snímá okolí. Piloti tak dostanou lepší výhled z letadla plus rozšířenou realitu. Na displeji mohou být zvýrazněny ostatní stroje, dráha letiště, bouřky – zkrátka všechno, co v danou chvíli potřebují. Součástí systému je i druhá kamera směřující kolmo dolů a která pomůže například při přistávání.

Video zahrnuje test systému v běžném vrtulovém letadle. Pokud vše půjde podle plánu, první letadla založená na X-59 by mohl Lockheed Martin začít vyrábět během roku 2021.

Diskuze ke článku
Libor Zeman
Čím to je, že úroveň článků po stránce úpravy a odkazů klesá?
Odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=PHr7uvdcqTg
BOLD ve "značným omezením ohledně dostupných letišť. X-59 by naproti tomu mělo být o dosti tišší, hlavně pak co se supersonického třesku týká."

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze