Nenechte se napálit: jak nejen před Vánoci poznat podvodný e-shop?

Nenechte se napálit: jak nejen před Vánoci poznat podvodný e-shop?
Fotografie: pixabay.com
  • Na co si při nákupu na neznámém e-shopu dávat největší pozor?
  • Co na stránkách e-shopu vyhledat, než u něj nakoupíte?
  • Pokud si nejste nákupem jisti, neukládejte své osobní údaje a číslo karty
  • V případě, že jste platbu provedli a jednalo se o podvod, je několik řešení

Blíží se Vánoce a s tím přichází i nakupování na internetu. Zvláště v tuto dobu se pokoušejí podvodníci z vaší peněženky vytáhnout co nejvíce peněz. Abyste nenaletěli podvodné stránce, která nabízí zboží levně a rychle, stačí se řídit několika pravidly. Podvodníci nebudou mít šanci.

Znaky podvodného e-shopu


Pokud si vyberete zboží na e-shopu, který nemáte ověřený nebo není všeobecně známý, určitě je dobré před samotným nákupem ověřit, že se jedná o poctivého prodejce. Nejjednodušší je zadat do internetového vyhledávače název společnosti nebo celou webovou stránku a doplnit ji o slovo recenze, zkušenosti nebo podvod. Recenze vám mohou hodně napovědět, zda se jedná o seriózní obchod. Soustřeďte se spíše na ty negativní, jelikož podvodné stránky si uměle vytvářejí pozitivní.

Online nakupování

Podívejte se také, jak se obchodník na internetu prezentuje. Pokud vidíte na stránce překlepy a chyby v textu, Evropské spotřebitelské centrum u něj nedoporučuje nakoupit. Důležité jsou také informace o samotném prodejci. Neměl by být problém najít obchodní podmínky, e-mail či adresu pro komunikaci. Stejně tak byste měli lehce najít podmínky pro případnou reklamaci/vrácení zboží. Pokud tyto informace nemůžete dohledat, případně jsou informace strohé, platbu neprovádějte. Nedůvěryhodně působí také e-mailové adresy, které mají koncovku anonymních serverů, jako je yahoo.com, gmail.com, seznam.cz a jiné. Pokud nakupujete u ověřeného prodejce, mívá koncovku v e-mailu totožnou s názvem společnosti.

Online nakupování

Můžete také zkontrolovat obchodní rejstřík, zda je v něm firma opravdu zaregistrována. Rejstřík zemí EU, Norska a Islandu si můžete zkontrolovat zde. Podívejte se také na doménu webové stránky – pokud koncovku neznáte, raději nakupte jinde. Podvodníci totiž rádi zakládají stránky s neznámou koncovkou. Pokud si stále nejste jisti, můžete si najít pomoci online map, které nabízejí i fotografie, adresu obchodníka. Pokud se obchodník prezentuje jako velká firma a sídlo má přitom nahlášeno nejčastěji v nějaké obytné budově, je to přinejmenším zvláštní.

Zaměřte se také na cenu. Pokud vám připadá až nepřiměřeně nízká, je možné, že zboží nikdy neuvidíte, případně se jedná o padělek. Často můžete narazit na podobné e-shopy u bot či oblečení známých návrhářů, kdy všechny produkty stojí víceméně stejně, i to je známka toho, že jste na špatné adrese. Pro srovnání cen můžete využít stránku heureka.cz, kde uvidíte srovnání cen u ověřených obchodníků.

Výprodej

Rizikové e-shopy si můžete také zkontrolovat na stránkách ČOI. Seznam Česká obchodní inspekce neustále obnovuje a ačkoliv není možné zachytit 100 % takovýchto podezřelých obchodů, může vám ušetřit zjišťování dalších informací.

Neukládejte informace o kartě a pozor na osobní údaje


Pokud se v e-shopu registrujete, vždy volte heslo, které je dostatečně bezpečné a neukládejte si na daném účtu kartu. V Evropské unii platí dvojí ověření – takzvané PSD2, to však neplatí mimo EU, kde platba může projít jen zadáním informací o kartě – bez dalšího potvrzení platby. Zneužití uložených karet je častým jevem u čínských e-shopů, kdy se začnou z karty strhávat platby. A nebojte se podvod nahlásit na policii, ani pokud jde o menší částky. Policie může mít takovýchto podvodů nahlášených více, ale musí vyčkat, až nahlášené částky dosáhnou určité výše, aby mohla začít podnikat kroky.

Platební karta

Čtěte obchodní podmínky


Ano, víme – je to dlouhý, nudný text, plný někdy nesrozumitelných frází. Přečtení vám však může zachránit vaše peníze. Nalákal vás e-shop na nějaký produkt zdarma „jen“ za poštovné, které nelze zaplatit při převzetí, jste tak nuceni zaplatit online a vložit údaje o kartě? Potom zpozorněte, jelikož v těchto případech je často právě v obchodních podmínkách uvedeno, že jejich odsouhlasením souhlasíte i se strháváním určité částky týdně/měsíčně. Tato částka může být pouze za registraci, případně vám začnou zasílat vzorky zboží. V těchto případech je vždy nejlepší co nejrychleji kartu zablokovat, aby finance již nemohly být strženy.

Neklikejte na odkazy a nereagujte na spamy


Podvodníkovi nemusíte naletět jen zaplacením zboží na internetu. O peníze můžete přijít, i pokud budete reagovat na podvodnou SMS nebo e-mail. Dnes už asi není moc lidí, kteří by nedostali e-mail, kde se píše, že zdědili peníze nebo je banka žádá o aktualizaci údajů. V SMS většinou podvodníci zasílají odkazy, které vám mají pomoci s žádostí o příspěvek od státu nebo s doručením zboží. Na tyto odkazy nikdy neklikejte, ani nic nevyplňujte. Pokud si nejste jisti, můžete vždy danou instituci kontaktovat a zeptat se, zda nějaké takové informace zasílala. Pokud ne, pomůžete nahlášením i ostatním, jelikož daná instituce může na podvod ihned reagovat.

Spam

Co dělat, když...


  • peníze odešly prodejci a zboží nedorazilo: Pokud vás prodejna nekontaktovala, že se doručení zboží zpozdí, obraťte se na ni a požadujte vysvětlení. Pokud zboží není skladem a dodací lhůta vám nevyhovuje, požádejte prodejce o zrušení objednávky a vrácení peněz. Pokud s vámi prodejce nekomunikuje, obraťte se na společnost, která vám kartu zaslala a zažádejte o chargeback, o kterém si povíme později. Banka i nebankovní instituce je povinna reklamaci prověřit.
  • po provedení platby se začaly z karty strhávat další částky: Nejspíše jste v obchodních podmínkách strhávání těchto částech nevědomky odsouhlasili. V tomto případě na nic nečekejte a okamžitě si kartu zablokujte, tím zamezíte dalšímu strhávání. I tady můžete zažádat o chargeback – v těchto případech jsou částky většinou navráceny. A reklamaci podejte i v případě, že si strhávání všimnete až za několik měsíců – nárok na reklamaci máte celých 13 měsíců zpětně. V tomto případě se nemusí ale vždy jednat o podvod. Za pravidelné strhávání plateb z účtu často mohou i děti. Máte doma například kreditní kartu, kterou máte uloženou pro „kdyby náhodou“? Tak si ji dobře uschovejte. V telefonu, počítači, ale i na herních konzolách na děti vybíhají možnosti nákupů nejrůznějších doplňků k jejich hrám, stejně jako možnosti zakoupit si prémiové účty. A tak se může lehce stát, že dítě kartu vezme a použije. Pokud máte za to, že vaše dítě neumí zaplatit kartou, tak vězte, že jsou vynalézavé a umí si poradit. A bohužel neví, jaké to může mít následky. I v tomto případě se obraťte na společnost, která vám kartu vydala, a podejte reklamaci karetní transakce a zažádejte o blokaci karty. Platby se v těchto případech vrací téměř 100%.
  • jste obdrželi zboží, které jste si neobjednali, případně neodpovídá popisu: Samozřejmě se může stát, že e-shop zašle chybné, poškozené nebo jiné zboží. Při vybalení zboží doporučujeme vše nafotit, abyste měli jednoznačný důkaz. E-shop kontaktujte s daným problémem a požadujte výměnu/vrácení peněz. Pokud se jedná o český e-shop, můžete využít nárok na navrácení zboží do 14 dní od doručení. Co se týče ostatních webů, můžete zkusit kontaktovat jejich podporu a požadovat vrácení peněz. Klasicky se to týká opět čínských obchodů, které nabízejí kvalitní zboží, ale realitou je, že obdržíte něco, co se nabízenému vůbec nepodobá.
  • se vám strhla jiná částka, než která byla uvedena: Může se stát, že při platbě online dojde k chybě a platba se například strhne 2× (případně, pokud jste platili převodem, mohli jste zadat chybou částku). V tomto případě kontaktujte e-shop a informujte o stržení vyšší částky. Ve většině případů se vám finance do několika dní vrátí. V případě, že by e-shop nereagoval, může se jednat o podvod a opět se ihned obraťte na instituci, která vám vydala kartu.

Co je to chargeback a kdy ho využít?


Chargeback je vlastně reklamace karetní transakce, která je podána vždy ze strany zákazníka. Ať už máte kartu vydanou Visa/Mastercard, můžete při každém zneužití karty (nebo podezření na zneužití) požádat o chargeback. Při reklamaci vždy kontaktujte společnost, která vám kartu zaslala, a uveďte, kterou platbu/platby chcete reklamovat. Nedivte se, pokud bude reklamace trvat déle, daná bankovní/nebankovní instituce má na řešení danou lhůtu a poté i Visa a Mastercard mají své lhůty, které se mohou protáhnout i na několik měsíců, pokud dojde k podrobnému šetření. Nemusí vás to však odradit, pokud se jedná o podvodný e-shop, peníze jsou ve většině případů vráceny.

Některé společnosti se podvodným stránkám a následným reklamacím brání tím, že u kreditních karet mají u podezřelých e-shopů platby blokované – jednoduše platbu kartou neprovedete. Pokud budete chtít, debetní kartou zaplatíte, ale už jen to, že stránku finanční instituce zablokovala, svědčí o tom, že e-shop nebude úplně poctivý. Pro platby také můžete využívat virtuální karty, které nabízí čím dál více bankovních i nebankovních společností. Jednoduše si (většinou v aplikaci) zažádáte o vydání e-karty, která je vystavená nad rámec vašeho účtu, a na ni vždy přeposlat pouze přesnou částku za danou transakci, kterou chcete provést. I tímto způsobem můžete možnému podvodu zabránit.

Doplněk pro prohlížeč


Pokud si chcete ušetřit čas s vyhledáváním rizikových e-shopů a zároveň používáte internetový prohlížeč Chrome, Firefox nebo MS Edge, můžete být automaticky před rizikovými e-shopy ochráněni upozorněním. Stačí si stáhnout doplněk, který bude navštěvované stránky kontrolovat v reálném čase. Pokud bude e-shop uveden na stránkách ČOI jako rizikový, budete upozorněni. Doplněk si můžete stáhnout také pro Seznam.cz, funguje obdobně.

Upozornění na rizikový e-shop
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze