Blíží se Vánoce a s tím přichází i nakupování na internetu. Zvláště v tuto dobu se pokoušejí podvodníci z vaší peněženky vytáhnout co nejvíce peněz. Abyste nenaletěli podvodné stránce, která nabízí zboží levně a rychle, stačí se řídit několika pravidly. Podvodníci nebudou mít šanci.
Znaky podvodného e-shopu
Pokud si vyberete zboží na e-shopu, který nemáte ověřený nebo není všeobecně známý, určitě je dobré před samotným nákupem ověřit, že se jedná o poctivého prodejce. Nejjednodušší je zadat do internetového vyhledávače název společnosti nebo celou webovou stránku a doplnit ji o slovo recenze, zkušenosti nebo podvod. Recenze vám mohou hodně napovědět, zda se jedná o seriózní obchod. Soustřeďte se spíše na ty negativní, jelikož podvodné stránky si uměle vytvářejí pozitivní.
Podívejte se také, jak se obchodník na internetu prezentuje. Pokud vidíte na stránce překlepy a chyby v textu, Evropské spotřebitelské centrum u něj nedoporučuje nakoupit. Důležité jsou také informace o samotném prodejci. Neměl by být problém najít obchodní podmínky, e-mail či adresu pro komunikaci. Stejně tak byste měli lehce najít podmínky pro případnou reklamaci/vrácení zboží. Pokud tyto informace nemůžete dohledat, případně jsou informace strohé, platbu neprovádějte. Nedůvěryhodně působí také e-mailové adresy, které mají koncovku anonymních serverů, jako je yahoo.com, gmail.com, seznam.cz a jiné. Pokud nakupujete u ověřeného prodejce, mívá koncovku v e-mailu totožnou s názvem společnosti.
Můžete také zkontrolovat obchodní rejstřík, zda je v něm firma opravdu zaregistrována. Rejstřík zemí EU, Norska a Islandu si můžete zkontrolovat zde. Podívejte se také na doménu webové stránky – pokud koncovku neznáte, raději nakupte jinde. Podvodníci totiž rádi zakládají stránky s neznámou koncovkou. Pokud si stále nejste jisti, můžete si najít pomoci online map, které nabízejí i fotografie, adresu obchodníka. Pokud se obchodník prezentuje jako velká firma a sídlo má přitom nahlášeno nejčastěji v nějaké obytné budově, je to přinejmenším zvláštní.
Zaměřte se také na cenu. Pokud vám připadá až nepřiměřeně nízká, je možné, že zboží nikdy neuvidíte, případně se jedná o padělek. Často můžete narazit na podobné e-shopy u bot či oblečení známých návrhářů, kdy všechny produkty stojí víceméně stejně, i to je známka toho, že jste na špatné adrese. Pro srovnání cen můžete využít stránku heureka.cz, kde uvidíte srovnání cen u ověřených obchodníků.
Rizikové e-shopy si můžete také zkontrolovat na stránkách ČOI. Seznam Česká obchodní inspekce neustále obnovuje a ačkoliv není možné zachytit 100 % takovýchto podezřelých obchodů, může vám ušetřit zjišťování dalších informací.
Neukládejte informace o kartě a pozor na osobní údaje
Pokud se v e-shopu registrujete, vždy volte heslo, které je dostatečně bezpečné a neukládejte si na daném účtu kartu. V Evropské unii platí dvojí ověření – takzvané PSD2, to však neplatí mimo EU, kde platba může projít jen zadáním informací o kartě – bez dalšího potvrzení platby. Zneužití uložených karet je častým jevem u čínských e-shopů, kdy se začnou z karty strhávat platby. A nebojte se podvod nahlásit na policii, ani pokud jde o menší částky. Policie může mít takovýchto podvodů nahlášených více, ale musí vyčkat, až nahlášené částky dosáhnou určité výše, aby mohla začít podnikat kroky.
Čtěte obchodní podmínky
Ano, víme – je to dlouhý, nudný text, plný někdy nesrozumitelných frází. Přečtení vám však může zachránit vaše peníze. Nalákal vás e-shop na nějaký produkt zdarma „jen“ za poštovné, které nelze zaplatit při převzetí, jste tak nuceni zaplatit online a vložit údaje o kartě? Potom zpozorněte, jelikož v těchto případech je často právě v obchodních podmínkách uvedeno, že jejich odsouhlasením souhlasíte i se strháváním určité částky týdně/měsíčně. Tato částka může být pouze za registraci, případně vám začnou zasílat vzorky zboží. V těchto případech je vždy nejlepší co nejrychleji kartu zablokovat, aby finance již nemohly být strženy.
Neklikejte na odkazy a nereagujte na spamy
Podvodníkovi nemusíte naletět jen zaplacením zboží na internetu. O peníze můžete přijít, i pokud budete reagovat na podvodnou SMS nebo e-mail. Dnes už asi není moc lidí, kteří by nedostali e-mail, kde se píše, že zdědili peníze nebo je banka žádá o aktualizaci údajů. V SMS většinou podvodníci zasílají odkazy, které vám mají pomoci s žádostí o příspěvek od státu nebo s doručením zboží. Na tyto odkazy nikdy neklikejte, ani nic nevyplňujte. Pokud si nejste jisti, můžete vždy danou instituci kontaktovat a zeptat se, zda nějaké takové informace zasílala. Pokud ne, pomůžete nahlášením i ostatním, jelikož daná instituce může na podvod ihned reagovat.
Co dělat, když...
- peníze odešly prodejci a zboží nedorazilo: Pokud vás prodejna nekontaktovala, že se doručení zboží zpozdí, obraťte se na ni a požadujte vysvětlení. Pokud zboží není skladem a dodací lhůta vám nevyhovuje, požádejte prodejce o zrušení objednávky a vrácení peněz. Pokud s vámi prodejce nekomunikuje, obraťte se na společnost, která vám kartu zaslala a zažádejte o chargeback, o kterém si povíme později. Banka i nebankovní instituce je povinna reklamaci prověřit.
- po provedení platby se začaly z karty strhávat další částky: Nejspíše jste v obchodních podmínkách strhávání těchto částech nevědomky odsouhlasili. V tomto případě na nic nečekejte a okamžitě si kartu zablokujte, tím zamezíte dalšímu strhávání. I tady můžete zažádat o chargeback – v těchto případech jsou částky většinou navráceny. A reklamaci podejte i v případě, že si strhávání všimnete až za několik měsíců – nárok na reklamaci máte celých 13 měsíců zpětně. V tomto případě se nemusí ale vždy jednat o podvod. Za pravidelné strhávání plateb z účtu často mohou i děti. Máte doma například kreditní kartu, kterou máte uloženou pro „kdyby náhodou“? Tak si ji dobře uschovejte. V telefonu, počítači, ale i na herních konzolách na děti vybíhají možnosti nákupů nejrůznějších doplňků k jejich hrám, stejně jako možnosti zakoupit si prémiové účty. A tak se může lehce stát, že dítě kartu vezme a použije. Pokud máte za to, že vaše dítě neumí zaplatit kartou, tak vězte, že jsou vynalézavé a umí si poradit. A bohužel neví, jaké to může mít následky. I v tomto případě se obraťte na společnost, která vám kartu vydala, a podejte reklamaci karetní transakce a zažádejte o blokaci karty. Platby se v těchto případech vrací téměř 100%.
- jste obdrželi zboží, které jste si neobjednali, případně neodpovídá popisu: Samozřejmě se může stát, že e-shop zašle chybné, poškozené nebo jiné zboží. Při vybalení zboží doporučujeme vše nafotit, abyste měli jednoznačný důkaz. E-shop kontaktujte s daným problémem a požadujte výměnu/vrácení peněz. Pokud se jedná o český e-shop, můžete využít nárok na navrácení zboží do 14 dní od doručení. Co se týče ostatních webů, můžete zkusit kontaktovat jejich podporu a požadovat vrácení peněz. Klasicky se to týká opět čínských obchodů, které nabízejí kvalitní zboží, ale realitou je, že obdržíte něco, co se nabízenému vůbec nepodobá.
- se vám strhla jiná částka, než která byla uvedena: Může se stát, že při platbě online dojde k chybě a platba se například strhne 2× (případně, pokud jste platili převodem, mohli jste zadat chybou částku). V tomto případě kontaktujte e-shop a informujte o stržení vyšší částky. Ve většině případů se vám finance do několika dní vrátí. V případě, že by e-shop nereagoval, může se jednat o podvod a opět se ihned obraťte na instituci, která vám vydala kartu.
Co je to chargeback a kdy ho využít?
Chargeback je vlastně reklamace karetní transakce, která je podána vždy ze strany zákazníka. Ať už máte kartu vydanou Visa/Mastercard, můžete při každém zneužití karty (nebo podezření na zneužití) požádat o chargeback. Při reklamaci vždy kontaktujte společnost, která vám kartu zaslala, a uveďte, kterou platbu/platby chcete reklamovat. Nedivte se, pokud bude reklamace trvat déle, daná bankovní/nebankovní instituce má na řešení danou lhůtu a poté i Visa a Mastercard mají své lhůty, které se mohou protáhnout i na několik měsíců, pokud dojde k podrobnému šetření. Nemusí vás to však odradit, pokud se jedná o podvodný e-shop, peníze jsou ve většině případů vráceny.
Některé společnosti se podvodným stránkám a následným reklamacím brání tím, že u kreditních karet mají u podezřelých e-shopů platby blokované – jednoduše platbu kartou neprovedete. Pokud budete chtít, debetní kartou zaplatíte, ale už jen to, že stránku finanční instituce zablokovala, svědčí o tom, že e-shop nebude úplně poctivý. Pro platby také můžete využívat virtuální karty, které nabízí čím dál více bankovních i nebankovních společností. Jednoduše si (většinou v aplikaci) zažádáte o vydání e-karty, která je vystavená nad rámec vašeho účtu, a na ni vždy přeposlat pouze přesnou částku za danou transakci, kterou chcete provést. I tímto způsobem můžete možnému podvodu zabránit.
Doplněk pro prohlížeč
Pokud si chcete ušetřit čas s vyhledáváním rizikových e-shopů a zároveň používáte internetový prohlížeč Chrome, Firefox nebo MS Edge, můžete být automaticky před rizikovými e-shopy ochráněni upozorněním. Stačí si stáhnout doplněk, který bude navštěvované stránky kontrolovat v reálném čase. Pokud bude e-shop uveden na stránkách ČOI jako rizikový, budete upozorněni. Doplněk si můžete stáhnout také pro Seznam.cz, funguje obdobně.