Mnozí z nás si to neuvědomují, ale nakupování přes internet stojí naši planetu čím dál více místa. A to doslova. Stále se musí stavět nové a nové sklady, aby obchodníci mohli plnit naše každodenní potřeby.


The Verge zveřejnil zprávu se satelitními snímky, které ukazují, jak moc online nákupy mění krajinu v Kalifornii. Místem na snímku výše projde spousta věcí, které si Američané koupí přes internet. Přístavy v Los Angeles a Long Beach, které se nacházejí nedaleko, zpracovávají zhruba 40 procent veškerého zboží koupeného online. Poté, co se balíky dostanou do přístavu, jsou převezeny do vnitrozemí, do tzv. „suchých přístavů“, což jsou vlastně jen další sklady a expediční centra, ve kterých se balíky třídí a nakonec se odesílají majitelům.
„Když začnete nakupovat online na Amazonu nebo na jiných stránkách, není to jen o tom, že se jako kouzlem objeví balíček u vašich dveří. Za tímto procesem stojí celá infrastruktura, která postupně přesouvá zboží, a dopad, který má tato služba na planetu je znát, zejména ve vnitrozemí,“ říká Faraz Rizvi, koordinátor speciálních projektů v neziskovém Centru pro komunitní akce a environmentální spravedlnost (CCAEJ).
CCAEJ pořídilo tyto snímky, aby ukázalo, jak planeta platí za lidské potřeby, jako jsou online nákupy. To, co na fotografiích nevidíte, jsou kolony nákladních automobilů, vlaků a letadel, které přepravují zboží do těchto skladů a zase z nich. Tyto dopravní prostředky jsou samy o sobě „továrnami“ na znečištěný vzduch. Podle výročních zpráv Americké plicní asociace má oblast San Bernardino trvale nejhorší hladinu smogu v USA.
This covers the details of our Billions Off Our Backs Campaign, a warehouse mapping project in the IE developed in collaboration with ESRI, and the impact of COVID-19 on the logistics movement in anticipation for Black Friday shopping. https://t.co/uLWM0BUvlV
— CCAEJ (@CCAEJ) November 25, 2020
Ani pandemie tomuto problému moc nepomohla, jak uvádí reutersevents.com. Lidé v této době daleko více využívají nákupů online, a proto je daleko větší poptávka po pozemcích k výstavbě dalších skladových prostor. I maloobchodníci začínají bojovat s místem ve skladových prostorách. Jedním z důvodů je, že lidé neměli možnost nakupovat v obchodech už na jaře, a tak mají maloobchody sklady plné jarního a letního zboží, které se jim dosud nepodařilo prodat.