V posledních letech vznikla celá řada aplikací pro nahlašování problémů a Češi si zvykli je využívat. Pohodlně tak mohou nahlásit třeba přetékající kontejnery, vrak auta, výmol na silnici, nesvítící lampu, zatoulaného psa nebo ztracenou peněženku. Pro občany se často jedná o nejrychlejší způsob, jak konkrétní problém předat k vyřešení. Pro obce jde zase o cestu, jak problémy efektivně a nenákladně mapovat.
Většina telefonů již dnes má fotoaparát a GPS modul, takže s hlášením o problému obce dostávají i fotodokumentaci a přesné geolokační údaje, což jim řešení problémů značně usnadňuje. Problém nahlášený přes aplikaci má jasně danou formu a obsahuje potřebná data, což zaručuje, že obec dostane kvalitní informace. Za rok 2018 Češi dali až desítky tisíc podnětů k jejich řešení. Stále častěji se mezi nimi objevují i závady méně obvyklé.
Češi nejčastěji hlásili černé skládky či závady na městském mobiliáři a mnoho podnětů se týkalo silnic a chodníků. Mezi podněty však bylo například i upozornění na hlučný podvozek jedoucího vlaku, protiřečící si dopravní značení nebo podezření na vykradenou cizí garáž. Provozovatelé dominantní platformy pro nahlašování problémů Zlepšeme Česko, přes kterou ročně projde kolem 10 tisíc podnětů, navíc registrovali i závažnější hlášení – například podezření na týraná zvířata.
„Rozhodně nefungujeme jako náhrada policie, záchranářů či hasičů. Spousta lidí však přes mobil nahlásí podnět, který by jinak nechala úplně být. Takovýchto netypických hlášení skutečně rychle přibývá. To nás vedlo ke zřízení pozice krizového manažera, který podněty ohrožující zdraví či majetek v reálném čase řeší. Je to bývalý policista, takže si poradí i se závažnými podněty,“ komentuje věc Ondřej Švrček, který za platformou Zlepšeme Česko stojí.
Platforma Zlepšeme Česko funguje celorepublikově a jsou do ní integrovány i další dva hlavní systémy pro hlášení problémů – Zmapuj.to a Lepší místo. Hlášení občanů jsou ručně kontrolována i upřesňována a obratem rozesílána zodpovědným úřadům nebo příslušným firmám. Do platformy je zapojeno už i několik desítek samospráv, které dohlížejí na odstranění problémů, včetně například městské části Praha 10, Litoměřic, Znojma či Zábřehu. Na druhé straně však existují i obce, které před občanskými podněty stále zavírají oči a hlášení tak i přes urgenci vyjdou vniveč.
„Nahlašování problémů skrze aplikaci se stává nepostradatelným prvkem chytré komunikace mezi občany a efektivně řízenými samosprávami. Celou řadu podstatných problémů by občan nenahlásil, protože není zvyklý volat na technické služby či chodit na úřad. Takto bariéra osobního kontaktu odpadá a problémy jsou rychle řešeny, což je u závad ohrožujících život nebo majetek klíčové,” pochvaluje si aplikaci pro hlášení problémů František Brož z Asociace moderně komunikujících občanů a starostů (AMKOS).