Lodní doprava je jedním z z významných zdrojů znečištění. Zatímco u velkých zaoceánských lodí jsou řešení spíše jen na papíře, u menších plavidel jsme ekologičtějším variantám mnohem blíže. Švédský výrobce Candela informuje, že se jeho elektrická plavidla stanou součástí veřejné dopravy ve Stockholmu už v roce 2022.
Jedna loď má kapacitu 30 pasažérů a maximální rychlost 55 km/h a postupně by měly nahradit flotilu 60 dieselových trajektů, které dopravují obyvatele a návštěvníky z centra Stockholmu na blízké ostrovy. Specialitou lodí označených P-30 je nosné křídlo, díky čemuž se plavidlo jakoby vznáší nad hladinou. To zmenšuje nejenom spotřebu energie, ale také dělá menší vlny, což přispěje k větší bezpečnosti v hustém provozu.
Při běžné cestovní rychlosti 20 uzlů (37 km/h) vydrží trajekt plout tři hodiny, než potřebuje znovu nabít. Provoz by tak měl být o polovinu levnější než v případě lodí na naftu, aniž by bylo potřeba budovat speciální infrastrukturu. Projekt poběží dva roky v pilotním provozu, při kterém se budou zkoumat nejenom ekonomické aspekty, ale i odolnost lodí. O přechodu na elektřinu uvažuje například také Amsterdam, San Francisco nebo Soul.