Je to už takový evergreen – jakmile se někde objeví zmínka o nutnosti regulovat auta se spalovacími motory, objeví se protiargument, že lodní doprava, na níž se neustálý tlak na snížení emisí nevztahuje, zatěžuje životní prostředí nesrovnatelně více. To nyní potvrdila i studie uveřejněná na transportenviroment.org.
Studie se zaměřila na oxidy síry, které způsobují kyselé deště i následné odlesňování a mohou také způsobit rakovinné bujení. Největší provozovatel velkých výletních lodí, společnosti Carnival Corporation, jich vypustí do vzduchu desetkrát více než všech 260 miliónů evropských aut. Druhý největší operátor, společnost Royal Caribbean Cruises, jich vypustí asi polovinu.
Mohlo by se zdát, že se jedná o imaginární problém, protože lodě stráví většinu času na moři, ale jak ukazuje následující tabulka, při svých cestách z a do přístavů se stávají hlavním zdrojem znečištění pro přímořská města, kde několik desítek lodí hravě překoná statisíce registrovaných aut.
Problém se týká i dalších látek. Například oxidu dusíku výletní lodě vyprodukuje tolik jako všechna evropská auta. A zatímco ta jsou pod neustálým drobnohledem, a to jak při výrobě, tak následném provozu, u lodí tuto problematiku nikdo neřeší. To navrhuje zpráva změnit.
https://logistika.ihned.cz/c1-66033100-namorni-preprava-ekologicka-katastrofa-nebo-zazrak