Celý svět řeší, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech a tento trend je nejpatrnější v dopravě. Nikdo už nepochybuje, že u aut patří budoucnost elektřině, tento přístup se pomalu prosazuje i v letectví. Zůstává však otázkou, jak si poradit v námořní dopravě, která má na znečištění nezanedbatelný podíl.
Švédská firma Wallenius Marine se snaží dát dohromady zaoceánskou nákladní loď, která by využívala obnovitelné zdroje energie. Zní to moderně, ale v podstatě se jedná o návrat k plachetnicím. „Plachty“ jsou v tomto případě pevné a spojené s počítačovým ovládáním, aby co nejlépe využily sílu větru. Na lodi však nechybí ani konvenční motor pro přesné manévrování do přístavu nebo pro využití v nepříznivých podmínkách. I tak by mělo využití větru snížit spotřebu fosilních paliv o 90 %.
200 metrů dlouhá, 40 metrů široká a 100 metrů vysoká loď (včetně plachet) má uvézt ekvivalent 7 tisíc osobních aut. Její jedinou nevýhodou je nižší rychlost. Zatímco běžným nákladním lodím trvá cesta přes Atlantik týden, tato by to měla zvládnout za 12 dní.
Projekt se nachází ve fázi testování prototypů. Pokud půjde vše podle plánu, mohlo by toto ekologické plavidlo brázdit moře v roce 2024.
Dieselové, či diesel-elektrické lodě, s otevřenou palubou a podstatně větší kapacitou, jsou mnohem levnější, jednoduší(a opět levnější) na údržbu. Jde o staletí inovací hnaných prostou potřebou, ne sněním ekofašistů.