Švédové staví větrem poháněnou nákladní loď. Ano, plachetnici

6
Švédové staví větrem poháněnou nákladní loď. Ano, plachetnici
Fotografie: walleniusmarine.com
  • Kombinuje klasický motor a pevné plachty
  • Prozatím se testuje prototyp
  • Vyplout by měla v roce 2024

Celý svět řeší, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech a tento trend je nejpatrnější v dopravě. Nikdo už nepochybuje, že u aut patří budoucnost elektřině, tento přístup se pomalu prosazuje i v letectví. Zůstává však otázkou, jak si poradit v námořní dopravě, která má na znečištění nezanedbatelný podíl.

Švédská firma Wallenius Marine se snaží dát dohromady zaoceánskou nákladní loď, která by využívala obnovitelné zdroje energie. Zní to moderně, ale v podstatě se jedná o návrat k plachetnicím. „Plachty“ jsou v tomto případě pevné a spojené s počítačovým ovládáním, aby co nejlépe využily sílu větru. Na lodi však nechybí ani konvenční motor pro přesné manévrování do přístavu nebo pro využití v nepříznivých podmínkách. I tak by mělo využití větru snížit spotřebu fosilních paliv o 90 %.

wPCCC
Probíhá testování modelu.

200 metrů dlouhá, 40 metrů široká a 100 metrů vysoká loď (včetně plachet) má uvézt ekvivalent 7 tisíc osobních aut. Její jedinou nevýhodou je nižší rychlost. Zatímco běžným nákladním lodím trvá cesta přes Atlantik týden, tato by to měla zvládnout za 12 dní.

Projekt se nachází ve fázi testování prototypů. Pokud půjde vše podle plánu, mohlo by toto ekologické plavidlo brázdit moře v roce 2024.

Diskuze ke článku
Dido Picci
Dido Picci
"Ten pokrok, kde se to zastaví?!"
Cyphi
Cyphi
Jo, je to totální pitomost, která bude za pár let rezavět někde v docích. Pochopitelně se to přejde s mlčením, protože "za pokus to stálo!", což v žádným případě nestojí.
Dieselové, či diesel-elektrické lodě, s otevřenou palubou a podstatně větší kapacitou, jsou mnohem levnější, jednoduší(a opět levnější) na údržbu. Jde o staletí inovací hnaných prostou potřebou, ne sněním ekofašistů.
Danny Czech
Danny Czech
Já bych to tak jednoznačně neviděl. Jde o 70% nárůst dodací lhůty versus 90% pokles nákladů na pohon. Otázkou je jak náročná bude údržba takové lodi. Ale co se týče poptávky, na trhu je spousta produktů u nichž nezáleží na rychlosti dodání.
Lubomír Hruška
Lubomír Hruška
Kdo s tím bude jezdit? Asi ekoKretka...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze